In muzeul de arta mobil (Mobile Museum of Art) din Florida exista o reprezentare de referinta a Bibliei, o editie care a inceput sa fie restaurata in urma cu un deceniu, dar care inca nu a fost terminata. Este considerata o opera moderna, supradimensionata, cu pagini pline de ornamente caligrafice si cu o ilustratie bogata, cu frunze de aur si de argint.

In foaierul muzeului se afla o alta Biblie, deschisa pentru public si asezata pe o panza realizata in casa, in ideea de rustic. Aici, vizitatorii sunt invitati sa faca insemnari, sa scrie cate un vers din Biblie, sub imaginea unui Iisus.

Cele doua editii sunt extrem de diferite, dar fara sa-si piarda elementul esential, si anume adevarul conform caruia cuvantul lui Dumnezeu este o buna afacere, remarca jurnalistii de la Wall Street Journal. Biblia a fost, de-a lungul istoriei, nu numai un obiect de reflectie, ci si un obiect de comert. Aceasta afirmatie este vizibila mai ales in epoca moderna.

Este uimitor faptul ca, an de an, Biblia este cartea cel mai bine vanduta in America (best-selling), chiar daca se estimeaza ca cel putin 90% din gospodarii au deja cel putin o copie achizitionata. Textul este identic, cu exceptia variantelor aduse de traduceri. Totusi, volumul urias de vanzari este estimat la 25 milioane de exemplare in fiecare an pe teritoriul SUA. Se pare ca acest lucru este datorat in special unei serii de inovatii in design, culoare, stil si, nu in cele din urma, nisei de marketing.

Citeste si:

Biblia in format eco, glossy sau Manga

De exemplu, astazi Scriptura este accesorizata cu imitatie de piele roz pentru coperte sau, dimpotriva, cu straluciri psihedelice ori sportive - daca va puteti imagina -, solutii considerate in toate situatiile "dragute". Mai nou, a aparut Scriptura de tip declaratie politica: o noua Biblie verde, tiparita cu cerneala de soia pe hartie reciclata, pe care sunt subliniate trimiteri cu teme despre protectia mediului. Apoi, mai exista variante de Biblii pentru baietii debusolati, Biblii in stilul revistelor glossy pentru fete, completate cu sfaturi de frumusete. Unul dintre cele mai recente modele de succes este o editie gen fotoreportaj, care face in Noul Testament o juxtapunere in genul artei de acasa - atat de draga americanilor -, unde personajele sunt reprezentate cu colaje, fotografii glossy cu Angelina Jolie, Al Gore sau figuri anonime, victime ale uraganului Katrina.

Kurt Fredrickson, directorul programului Seminarului Teologic Fuller, le-a povestit ziaristilor cum a fost pentru el sa cumpere o Biblie pe care sa o daruiasca sotiei sale de Craciun. A fost nevoit sa faca o alegere dintr-o serie de variante uluitoare. A gasit o editie legata in culori combinate, de verde si nuanta dovleacului. I-a placut, dar s-a gandit apoi ca sotia lui cauta o carte pentru studiu, si nu pentru a o asorta la noua poseta. Asa ca a ales o editie clasica, legata in piele de culoare visinie. "Biblia ar trebui sa stea pe propriile picioare, fara ornamente. Este destul de fascinanta si asa", a declarat Fredrickson.

Insa, de-a lungul generatiilor, editorii au avut alte pareri, descoperind ca Biblia poate fi un adevarat centru de profit. Un scrib monahal al Evului Mediu, care si-a petrecut viata copiind textele religioase,
s-a aruncat benevol in aceasta munca titanica si plina de devotament, stiind totusi ca el realizeaza venituri pentru manastirea sa.