Guvernul Romaniei tergiverseaza negocierile cu reprezentantii Comisiei Europene pe tema taxei auto pentru a pastra actuala grila de calcul a taxei cat mai mult timp posibil in vigoare .

Saptamana trecuta, Bruxelles-ul a transmis Guvernului o serie de sugestii referitoare la clarificarea si definirea exacta a unor termeni privind taxa auto. Raspunsul Executivului: e adevarat ca au sosit unele observatii din partea oficialilor europeni, insa nu din partea Comisiei, ci numai a Directiei de taxe si uniune vamala a acesteia. Motivul pentru care Guvernul Romaniei pare dispus sa parcurga toate etapele, pana la proces chiar, e extrem de simplu: actuala taxa, fiind mult mai ridicata pentru masinile vechi, e mult mai eficienta pentru stoparea importurilor de second-hand-uri si protejeaza mai bine interesele producatorilor si comerciantilor de masini noi!

Rezultat nul la pauza

"Ne aflam intr-o faza intermediara. Suntem pe un trend ascendent in negocierile cu oficialii europeni. Solicitarile si recomandarile CE au o plaja mai ingusta decat in scrisoarea oficiala transmisa in martie. O buna parte din chestiuni au iesit din sfera litigioasa", a fost mesajul de liniste si pace transmis saptamana trecuta de ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian. Acesta a anuntat ca saptamana viitoare reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor se vor intalni, la Bruxelles, cu expertii Comisiei Europene pentru consultari pe tema taxei auto.

Citeste si:

Ramåne cum am stabilit

Cel putin pana pe data de 1 ianuarie 2008, actuala grila va ramane in vigoare, indiferent de rezultatele negocierilor cu UE. Motivul: Guvernul si-a luat angajamentul de a nu mai modifica actualul Cod Fiscal in decursul acestui an. E adevarat ca in cazul reintroducerii TVA in vama a facut o exceptie, insa atunci a fost vorba de interesul national (mai exact, bugetar). Oricum, procedurile europene sunt extrem de complicate si ajuta Executivul in tergiversarea negocierilor.

Pana la declansarea procedurilor juridice impotriva statului roman, Comisia Europeana trebuie sa parcurga toate etapele. Si, chiar daca s-ar ajunge la proces, acesta poate dura mai multi ani, in acest timp taxa ramanand in vigoare. Sumele incasate de pe urma taxei de statul roman ar fi mai mult decat suficiente pentru plata amenzii primite de la Bruxelles in cazul in care ar pierde procesul. E adevarat ca, in acest caz, Guvernul ar fi obligat sa returneze taxa platitorilor. Numai ca exemplul Poloniei arata ca multi dintre cei care au platit taxa au renuntat, ca urmare a procedurilor birocratice, sa-si ceara drepturile. In plus, chiar daca ar returna banii, statul roman a beneficiat de un credit cu dobanda zero din partea celor care au platit taxa, cu care si-a acoperit o parte din deficit. Ca sa nu mai vorbim de inflatia care va diminua valoarea reala a sumei ce va fi inapoiata.