Romanii nu obisnuiesc sa faca reclamatii cand li se incalca drepturile de consumatori, astfel ca Romania ocupa unul dintre ultimele locuri in UE in aceasta privinta, a declarat presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor, Sorin Mierlea.

"Romania se afla pe locul 25 din 27 la nivelul anului 2011 in privinta numarului de reclamatii legate de protectia consumatorului. Din pacate, exercitiul acesta de a face o sesizare sau plangere le este strain romanilor. Probabil vine de cand eram foarte mici, cand ne intreba profesorul la sfarsitul orei daca am inteles si toti raspundeam ca da, cu toate ca nu era asa. In plus, de cele mai multe ori, nu avem incredere in acest demers, fiindca mergem pe premiza ca si asa nu se intampla nimic si mai pierdem si timpul degeaba", a spus Mierlea, potrivit MEDIAFAX.

Primele trei locuri in topul tarilor ai caror cetateni depun plangeri legate de protectia consumatorului sunt Marea Britanie, Germania si Belgia.

"In aceste tari, organizatiile neguvernamentale care activeaza in domeniul protectiei consumatorului se bucura de mai multa incredere in randul populatiei decat Armata sau Biserica. (...) Este si o problema de a incerca. Iar in momentul in care incercam, sa avem si credinta ca se intampla ceva, sa urmarim sesizarea respectiva, sa urmarim sa ni se raspunda. Pe de alta parte, ceea ce este imbucurator in ultimii ani este faptul ca crescut cu peste 50% solutionarea alternativa a disputelor, adica prin medierea litigiului dintre agentul economic si cumparator", a spus reprezentantul ANPCPPSR.

Potrivit acestuia, in Romania exita peste 10 entitati care se ocupa cu protectia drepturilor consumatorilor, fapt care explica partial numarul redus de plangeri depuse de clienti, cifrate la cateva mii anual.

"Nu cred ca agentii economici sunt speriati de autoritatile sau institutiile care apara drepturile consumatorilor. Agentii economici nu se sperie de stat pentru ca amenzile sunt reduse. Agentul economic se sperie doar daca vanzarile se vor reduce din cauza unei reclame negative", a spus Mierlea.

Seful ANPCPPSR a afirmat ca mai mult de 50% din problemele legate de protectia consumatorului ar putea fi evitate daca respectivul client respecta trei regului, prima fiind citirea etichetei produsului, care trebuie sa fie in limba romana.

"Apoi trebuie sa ne uitam la termenul de valabilitate si sa solicitam bonul, nu neaparat pentru fiscalizarea tranzactiei, ci pentru a avea un document justificativ pe care sa-l atasam plangerii atunci cand solicitam despagubiri materiale sau morale daca produsul sau serviciul a fost neconform specificatiilor. In plus, orice consumator roman are posibilitatea sa actioneze in justitie, fara taxe judiciare sau de timbru, furnizorul produsului sau serviciului", a aratat Mierlea.

Citeste si:
Klaus Iohannis efectuează o vizită de lucru în Grecia. Subiectele...
Klaus Iohannis efectuează o...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.