Politica 1 Iunie 2016 08:40
In jur de 67.000 de romi sunt analfabeti si doar 3.000 au studii superioare, potrivit datelor prezentate la dezbaterea pentru desegregare si incluziune socio-educationala a copiilor romi, prin combaterea rasismului si asigurarea calitatii educationale, organizata de Ministerul Educatiei.

Daniel Vasile, presedintele Agentiei Nationale pentru Romi, a prezentat o serie de date care arata ca doar 3.397 de romi au studii superioare, potrivit ultimului recensamant, 144.111 au studii postliceale si 170.000 au studii gimnaziale. „In randul celor recenzati, avem 67.000 de analfabeti. Aceasta populatie este o resursa inestimabila pentru Romania”, a atras atentia Vasile.

El a mai spus ca 625 de scoli din tara, unde invata populatii numeroase de copii romi, nu au canalizare. „Daca vrem sa aiba sanse egale, atunci trebuie sa le dam acestor copii sansa de a avea o educatie in conditii normale, in secolul XXI”, a mai spus el.

Consilierul prezidential Ligia Deca a explicat ca lupta pentru combaterea segregarii economice si rasiale incepe din scoala, unde, daca elevii invata intr-un mediu multicultural, atunci nu vor ajunge sa discrimineze.

"Daca ne uitam la cauzele pentru care abandonul scolar la romi este atat de mare, ele nu sunt atat de mult legate de factorul cultural, ci mai degraba de factorul financiar, de saracie. Mai mult decat atat, exista si o intoleranta mare atat la oameni diferiti din punct de vedere material, economic, cat si din punct de vedere cultural. Nu as spune ca nu avem un fenomen accentuat de discriminare pentru cei de etnie roma. Spre exemplu, la scoala din Constanta unde am invatat eu, elevi romi, dupa clasa a V-a, au fost directionati catre anumite clase invocandu-se motivul performantei scolare. Cred ca daca vrem sa ne gasim motive sa nu facem ceva, intotdeauna le vom gasi. Trebuie sa facilitam diversitate in clasa pentru ca mai tarziu, si diversitatea in societate sa devina o normalitate”, a spus Ligia Deca.

Ministrul Educatiei, Adrian Curaj, a precizat ca se lucreaza la construirea de politici publice mai bune in acest sens. „Daca nu intelegem ca subiectele sensibile trebuie discutate, facem o mare greseala. In momentul in care constientizam ca este o situatie pe care trebuie sa o tratam responsabil, atunci nu putem avea actiunile potrivite. Incercam sa vedem cum putem construi politici mai bune, cum putem sa facem ca interventiile noastre sa fie integrate si, mai ales, ce putem lasa pentru viitor astfel incat sa nu mai avem interventii punctuale, separate si fara efect”, a spus Curaj.

Citeste si:
Anca Serea, declarații despre felul în care a ales să își educe...
Anca Serea, declarații despre...

Ministerul Educatiei si Fundatia Roma Education Fund au organizat marti, o dezbatere despre discriminarea rasiala din Romania, unde actorii principali din sistem si mediul non-guvernamental au venit cu propuneri si solutii in privinta incluziunii socio-educationale a copiilor romi, prin combaterea rasismului si asigurarea calitatii Educatiei.

In anul 2007 a fost semnat un ordin al ministrului Educatiei privind interzicerea segregarii scolare a copiilor romi si aprobarea metodologiei pentru prevenirea izolarii acestora, insa, dupa cum arata cifrele prezentate in cadrul dezbaterii si urmarind realitatea sociala din Romania, ne dam seama ca efortul este mai mult in teorie decat in practica, au apreciat participantii la dezbatere, precizeaza MEDIAFAX.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.