9am: Incepand din data de 17 martie legea anti-fumat initiata de dumneavoastra a intrat in vigoare. Cum a fost aceasta perioada de timp, incepand cu initierea ei si pana la publicarea si implementarea sa. Cu ce "piedici" v-ati confruntat?

Aurelia Cristea: Ca orice lege care a polarizat populatia in doua tabere, chiar daca rezultatul pe termen mediu si lung va fi pozitiv, a avut un parcurs sinuos. Cu toate acestea, dupa indelungi discutii cu reprezentantii societatii civile, dupa foarte multe intalniri cu cei din industria ospitalitatii (care sustin, in marea lor majoritate aplicarea legii si inteleg beneficiile acesteia) si dupa toate dezbaterile parlamentare, am reusit sa bifam aceasta victorie finala. Daca vreti, un rezumat intr-o singura fraza a parcursului legii: scepticism multiplu, urmat de lamuriri si dezbateri intensive, implicarea ONG-urilor si finalul fericit si sanatos cu sustinerea mediului civic si a societatii civile.

9am: In mediul online cu precadere, dar nu numai, multe persoane considera legea ca fiind una discriminatorie. Sunteti de acord cu aceasta eticheta?

Trebuie precizat, din capul locului, ca legea nu este impotriva cuiva ci este pentru protectia sanatatii; cu alte cuvinte, nu exista discriminarea fumatorilor, ci se urmareste protectia sanatatii nefumatorilor, indeosebi a copiilor. Legea impune ca fumatorii sa isi exercite acest drept fara ca prin fumat pasiv sa ii afecteze pe nefumatori. Sub nicio forma, nu luam fumatorilor dreptul de a fuma.

In plus, legea ofera un model de conduita in familie si in spatiul public pentru copii si tineri, deoarece ii ferim de expunerea inutila la fumul de tigara si, in acest fel, nu mai exista modele de comportament nocive pe care sa le imite. Am preferat sa avem o lege ferma, care sa puna sanatatea populatiei pe primul plan.

9am: V-ati inspirat in elaborarea legii si de modelele europene existente? Stim ca 17 dintre cele 28 de state ale Uniunii Europene interzic total fumatul in spatiile publice inchise.

Legea urmareste retetele de succes aplicate in statele europene. In fiecare caz in parte, legea a urmarit sanatatea publica, respectul si civilizatia in spatiile inchise. Cu toate acestea, legea, desi inspirata din modele straine, este adaptata la realitatea locala.

Ca orice lucru si aceasta lege este perfectibila si adaptativa, in viitor putem invata din experienta si sa aducem imbunatatiri. Esential este sa nu ne abatem de la ceea ce este mai important: sanatatea noastra si a celor din jur, deoarece avem anual peste 40.000 de mii de victime din cauza fumatului.

9am: Liderul partidului din care faceti parte cataloga miercuri legea ca fiind "prea restrictiva". Cum comentati aceasta opinie a domnului Dragnea?

E normal ca eu si colegii mei sa avem opinii diferite, chiar si interiorul aceluiasi partid. Acest moment nu a fost unul singular, caci au existat numeroase situatii in care am avut opinii divergente, chiar daca vorbim despre proiectele sustinute de partid sau de fiecare in parte. Spre exemplu, cand unii dintre colegii mei au sustinut proiectul Rosia Montana, eu m-am opus. Important este sa ne canalizam opiniile personale in argumente concrete si solide pe care sa le includem in dezbaterea publica la momentul potrivit.

Citeste si:

Eu, personal, cred in legea aceasta, iar scepticismul colegilor mei ma face sa fiu mai determinata sa o punem in practica cu succes, dar si sa fiu constienta de dificultatile pe care Legea Anti-fumat, ca orice alt act normativ, le poate ridica. Am, de asemenea, incredere in faptul ca realitatea le va demonstra celor care se indoiesc de aceasta lege ca ea reprezinta un pas important pentru ca noi sa ajungem in rand cu tarile civilizate pe care le admiram.

In acelasi timp, ma bucur ca Legea Anti-fumat s-a bucurat de foarte mult sprijin in randul populatiei, al societatii civile si al politicienilor. Spre exemplu, colaborarea cu Guvernul pentru realizarea ghidului de aplicare a legii, pe baza bunelor practici europene, a fost esentiala pentru implementarea acestui proiect. De asemenea, colaborez foarte bine cu patronatele de profil pentru ca aplicarea legii sa fie una coerenta.

9am: Credeti ca aplicarea legii initiata de dumneavoastra va avea efecte negative asupra bugetului de stat, luand in considerare acciza destul de mare impusa pe pachetul de tigari?

La o prima vedere consider ca, din contra, vom face economii semnificative la bugetul alocat sanatatii, prin scaderea incidentei afectiunilor legate de fumat. Cu toate acestea, impactul bugetar al legii este o chestiune ce se poate masura in functie de anumite scenarii, date concrete si analize.

In acelasi timp, viata oamenilor este nepretuita. In Romania, asa cum am mai spus, mor anual 40 de mii de oameni din cauza fumatului (fie el pasiv sau activ), iar Legea Anti-fumat va ameliora aceasta cauza. De aceea, pe termen scurt, daca pretul pentru sanatatea oamenilor vor fi incasarile mai reduse din accizele pe pachetele de tigari, atunci eu cred ca acest pret nu este unul de nesuportat. Eu voi alege intotdeauna viata in fata banilor.

9am: Ce proiecte legislative aveti in dezvoltare in perioada urmatoare?

Unul dintre proiecte priveste finantarea participativa (Crowdfunding). Scopul acestui proiect de lege il reprezinta reglementarea modalitatii de functionare a platformelor online de finantare participativa, privind ofertele de titluri financiare de tip capital sau creanta si a caror activitate se desfasoara exclusiv prin intermediul unui site web. In contextul asigurarii unui sistem de finantare a IMM-urilor, crowdfunding-ul ar putea raspunde nevoilor multor mici start-up-uri, care nu reusesc sa acceada la finantarea bancara, sau prin capital de risc, ori sa ajunga in faza de exit prin oferta publica initiala.

Un alt proiect important priveste nevoia clara de modificare si completare a legii 448/2006 pentru protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu completarile si modificarile ulterioare, in sensul stabilirii premiselor legale, de obligativitate, pentru domeniul public, de angajare a persoanelor cu handicap in procent de 4% din numarul total de angajati de la nivelul institutiei. Aceasta propunere legislativa a fost elaborata pentru a respecta prevederile Conventiei Natiunilor Unite pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati.

Prezenta propunere legislativa reprezinta un pas important in crearea unui stat modern, cu o administratie „incluziva”, guvernata de principiile egalitatii de sanse si participarii depline a persoanelor cu dizabilitati pe piata muncii.

Ce prevede legea anti-fumat

Conform legii fumatul este interzis in "orice spatiu accesibil publicului sau destinat utilizarii colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un acoperis, plafon sau tavan si care este delimitat de cel putin doi pereti, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent". De asemenea, legea antifumat interzice fumatul in spatiile de la locul de munca si in orice loc de joaca pentru copii, fie ca este spatiu inchis sau in aer liber. Interdictia se aplica si in mijloacele de transport in comun, in unitatile sanitare, de invatamant, precum si cele destinate protectiei si asistentei copilului, de stat si private. Fac exceptie celulele pentru detinuti din penitenciarele de maxima siguranta.

Totodata, fumatul este permis in camere special amenajate, exclusiv in zona de tranzit a aeroporturilor internationale, cu respectarea urmatoarelor conditii: sa nu fie spatiu de trecere sau de acces in spatii publice inchise, sa fie dotate cu sisteme de ventilatie functionale care sa asigure eliminarea fumului din tutun, cu presiune negativa, sa fie dotate cu scrumiere si extinctoare si amenajate in conformitate cu prevederile legale in vigoare privind prevenirea si stingerea incendiilor si sa fie marcate la loc vizibil cu indicatoare: "Camera pentru fumat", "Loc pentru fumat".