Ziarele europene, mult timp protejate prin subventii de stat si prin faptul ca patronii lor erau interesati mai mult de putere decat de profit, se confrunta cu o schimbare dramatica a pietei -venituri in scadere, concedieri-, dupa reducerea sprijinului guvernamental si a veniturilor din publicitate.

Potrivit online.wsj.com, ziarele europene erau adeseori protejate de presiunile care le-au determinat pe rivalele lor americane sa isi reduca costurile, sa isi declare falimentul si sa caute noi venituri din reclame si din abonamente in spatiul online. In Franta, ziarele au primit 800 de milioane de euro sub forma subventiilor de stat si a reducerilor de taxe, anul trecut, iar Grecia avea circa 70 de ziare, inainte de criza, din care multe erau finantate din reclame platite de companiile detinute de stat.

Acest sistem se prabuseste - in special in sudul Europei, puternic afectat de criza. Subventiile pentru ziare au devenit victimele politicilor de austeritate ale guvernelor, iar veniturile din publicitatea tiparita au scazut considerabil. Anul trecut, cotidianul francez La Tribune a devenit saptamanal, iar proprietarul cotidianului spaniol El Pais este aproape in faliment. Zeci de publicatii din Spania si Grecia s-au "impotmolit".

Criza din zona euro reflecta cat de slab pregatite sunt multe ziare europene pentru a exploata "revolutia digitala", care s-a produs dupa multi ani de indulgenta guvernamentala. In multe cazuri, bogatii patroni ai ziarelor europene au tolerat planuri de afaceri "slabe" si au inregistrat pierderi ani in sir. Ca urmare, specialistii se asteapta ca dificultatile economice sa continue, scrie MEDIAFAX.

"Se va produce o consolidare in jurul marilor jucatori", a spus Louis Dreyfus, director executiv al cotidianului francez Le Monde.

In Italia, in 2012, cheltuielile cu publicitatea au atins cel mai mic nivel din ultimii 20 de ani, iar subventiile de stat au scazut cu 60% fata de 2006, in conditiile in care vanzarile ziarelor italiene au scazut cu 22% in ultimii cinci ani.

RCS Mediagroup, proprietarul cotidianului Corriere della Sera, a fost aproape de faliment anul trecut, inregistrand pierderi de aproape 500 milioane de euro. Vanzarile sale au scazut cu aproape 20% din 2007. Cu un site rudimentar si in mare parte gratuit, acest ziar a intarziat in incercarea sa de a veni in fata cu o strategie digitala. Putini dintre cititorii versiunii tiparite a ziarului sunt abonati.

Citeste si:
5 pași esențiali pentru alegerea unei companii de împrumut online
5 pași esențiali pentru...

Potrivit unui studiu intocmit de Universitatea Oxford, doar 5% dintre cititorii italieni sunt abonati la ziare, in timp ce acest procent este de 25% in Statele Unite.

In plus, trecerea la sectorul online s-a confruntat cu opozitia unora dintre jurnalistii italieni, iar unii dintre ei au refuzat initial sa scrie atat pentru versiunea print, cat si pentru versiunea online. Abia la sfarsitul anului trecut, jurnalistii de la Corriere della Sera au acceptat sa scrie pentru ambele platforme, iar integrarea celor doua redactii va fi finalizata anul viitor. Cu toate acestea, ziarul va trebui sa elimine 70 de posturi in urmatorii patru ani, o decizie care face parte dintr-un plan de reducere cu pana la 800 de locuri de munca, incheiat intre Italia si Spania, pana in 2015.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.