Muzeele de arta din Franta, mai ales Luvrul, sunt in pericol de a se clona. Mai exact, este vorba de un proiect de parteneriat pe care Muzeul Luvru il deruleaza la Atlanta, in Statele Unite, si un altul la Abu Dhabi, care prevad imprumutarea unor opere din colectiile nationale in schimbul unor sume importante de bani.

Indignati de aceste decizii, care ar putea conduce la derive greu de corijat, privind soarta respectivelor institutii si a patrimoniului pe care-l detin, peste 1.400 de oameni de cultura (numar atins, potrivit ziarului Le Monde, pana luni, 8 ianuarie) - istorici de arta, conservatori, jurnalisti etc., din Franta, Belgia, Anglia, Brazilia, Statele Unite si Romania, au semnat o petitie, care va fi facuta publica astazi. Protestatarii cer "mentinerea integritatii colectiilor din muzeele franceze" si "denunta riscurile 'derivelor>> operatiunile de imprumutare pe termen lung prin derularea mai multor proiecte".

Petitia semnata pe Internet reia un text publicat de ziarul "Le Monde" pe 13 decembrie 2006, semnat de trei autori, nume de prestigiu in cultura franceza, in care se dezvaluie faptul ca Muzeul Luvru este determinat sa-si "vanda sufletul", adica sa vanda colectiile sale celui care ofera mai mult. Daca respectivul proiect guvernamantal s-ar concretiza, ar insemna ca, in Emiratele Arabe, de pilda, s-ar instala "un Luvru". De remarcat faptul ca apropiata clonare a Luvrului si pericolul instrainarii capodoperelor sale nu i-a lasat indiferenti pe oamenii de cultura din Franta si din lume care intrevad o iminenta risipire a valorosului patrimoniu. Pe de alta parte, un curent de opinie "oficial" pledeaza pentru "circulatia artei in lume", "raspandirea culturala a Frantei prin mobilizarea colectiilor de arta publice si a priceperii de a face muzee".

Citeste si:

Abil mod de a face bani, nu-i asa? Pe "plan moral, utilizarea comerciala si mediatica a unor capodopere din patrimoniul national nu poate decat sa socheze", spun semnatarii care estimeaza ca orice vizitator poate avea pretentia de a admira capodopere in orice muzeu. Cautarea unor surse de finantare, datorata noului "statut al marilor muzee franceze poate explica anumite derive, dar, din fericire, nu toate muzeele cedeaza", mai spune textul care mentioneaza ca "operele de arta trebuie imprumutate gratuit", pentru a aduce "contributii la cunoastere si la istoria artei". "Operele de arta trebuie imprumutate gratuit, pentru a contribui la cunoasterea istoriei artei si asigurarea viitorului lor, care inseamna garantarea, pentru maine, a valorii lor universale", subliniaza articolul din "Le Monde".

Iar polemica tinde sa atinga dimensiuni internationale. Pentru clonarea Luvrului in Golf, se pune problema, la nivelul responsabililor cu operatiunile de "instrainare" a patrimoniului artistic francez, eliminarii tuturor nudurile din operele de arta si a subiectelor religioase care nu sunt mahomedane. Aceasta clonare a Luvrului in Golf, "intr-un sit turistic si balnear, dintr-o tara cu 700.000 de locuitori", copiaza modelul de "business spectacle" dat de Muzeul Guggenheim din New York. Chiar daca unii afirma ca "obiectele de patrimoniu nu sunt bunuri de consum" mondializarea transforma concepte care n-au suficienta forta politica in spatele lor, iar prin santaje economice ele devin, pur si simplu, moneda de schimb. Un semnal de alarma in atentia tuturor tarilor posesoare de patrimoniu artistic.