Uriasul lant de restaurante fast-food McDonald’s a sarbatorit ieri jumatate de secol de la fondare, celebrind practic o felie de istorie a Americii, in care s-au amestecat spiritul de initiativa in afaceri, inovatia si domnia automobilului, relateaza AFP. Pe 5 aprilie 1955, omul de afaceri Ray Kroc deschidea primul sau restaurant McDonald’s in orasul Des Plaines din statul Ilinois, incasind in prima zi suma de 366,12 dolari. 50 de ani mai tirziu, cele 31.000 de restaurante ale multinationalei McDonald’s servesc zilnic 50 de milioane de clienti din 119 tari, realizind o cifra de afaceri anuala de 19 miliarde de dolari.

Povestea uneia dintre cele mai celebre marci din lume a inceput de fapt in 1948, cind doi frati, Dick si Mac McDonald, deschideau un restaurant inspirat de modelul uzinelor cu sistem de productie pe banda rulanta: serviciu rapid si meniu limitat, pentru a vinde cit mai multi hamburgeri, milkshake-uri si cartofi prajiti. Modelul a suscitat interesul unui negustor, Ray Kroc, care a fost surprins de numarul mare de aparate de facut milkshake comandat de fratii McDonald.

El a semnat un acord de franciza cu cei doi in 1954, reusind in urmatorii zece ani sa deschida 100 de restaurante. Primul dintre acestea a fost deschis intr-o suburbie a orasului Chicago, Des Plaines, la 15 aprilie 1955, si de aici vine si data la care se sarbatoreste semicentenarul. Cheia succesului lui Kroc a fost inovatia continua; in plus, el a pastrat coerenta afacerii si a produs alimente standard la scara larga. Ray Kroc a excelat si in descoperirea celor mai bune locatii pentru restaurantele sale. In anii ‘60 a avut loc o extindere rapida, dar si nasterea mascotei Ronald McDonald.

Restaurantul celor fara pretentii

Conceptul de fast-food ofera oamenilor de rind posibilitatea de a minca "in oras" gratie preturilor mici si ambientului mai putin pretentios. Efectul demografic al intrarii masive a femeilor pe piata muncii a determinat conducerea companiei sa se orienteze catre copii. In anii ‘70, locurile de joaca si ghiseele "McDrive" pentru soferi s-au adaugat restaurantelor. McDonald’s devine destinatia familiilor care nu au prea mult timp de pierdut la restaurant.

Citeste si:

Dupa 1977, meniurile se imbogatesc cu "micul dejun complet" si "Happy Meal"-ul pentru copii. Ofensiva mondiala a McDonald’s continua, lantul celebrind sfirsitul Razboiului Rece in 1990, o data cu deschiderea primului restaurant la Moscova. In ultimii ani, compania s-a vazut fortata sa se adapteze, sub presiunea tot mai mare a opiniei publice, adoptind materiale reciclabile si meniuri mai putin susceptibile de a favoriza obezitatea.

O istorie marcata de scandaluri

Desi are o poveste de succes, McDonald’s nu a fost scutita de scandaluri si presiuni. Daca in 1961, Ray Kroc ii scotea de tot din afacere pe fratii McDonald cumparind marca cu 2,7 milioane de dolari, cu timpul intre cele doua familii a aparut o dusmanie care devenea tot mai apriga pe masura ce profitul afacerii crestea. In anii ‘90, copiii fratilor McDonald contestau in justitie titlul de fondator al companiei pe care Kroc si l-a arogat, desi la acea data cei implicati in nasterea acestui tip revolutionar de restaurant murisera de mult.

Ca si companiile producatoare de tigari, McDonald’s se confrunta in ultimii ani cu nenumarate procese din partea clientilor care acuza ca produsele sale favorizeaza obezitatea si sint, in general, daunatoare pentru organism. Aceste acuzatii au putut fi auzite chiar si ieri, la jubileul lantului McDonald’s. Spre exemplu, la Seul s-a organizat ieri o manifestatie impotriva alimentatiei de tip fast-food, protestatarii purtind pancarte cu mesajul "Mincare rapida - moarte rapida".

In plus, faptul ca istoria McDonald’s se confunda cu cea a Americii contemporane a creat destule probleme companiei, confruntata cu atacuri violente asupra restaurantelor sale in tarile unde curentul antiamerican si antimondialist este in crestere.