Potrivit documentarului numit "Conexiunile daneze ale CIA", centrala americana de informatii a folosit in secret timp de mai multi ani spatiul aerian si aeroporturile daneze si din Groenlanda pentru tranzitul aparatelor sale.

Avioanele, exploatate de firme-fantoma, sunt banuite ca au facut parte dintr-un program de transfer a suspectilor de terorism, rapiti si trimisi in Egipt, Iordania, Romania, Afganistan etc, scrie AFP.

"Exista in acest film indicii despre care nu stiam si care arata ca americanii au folosit avioane private ca avioane de stat. Este clar ca este inacceptabil si vom discuta cu americanii despre acest subiect", a declarat pentru DR1 ministrul de externe Per Stig Moeller.

"Ceea ce le vom spune americanilor este ca au facut promisiuni pe care aparent nu si le-au tinut. Si vrem explicatii asupra acestui punct", a adaugat el. "Nici spatiul aerian danez, nici spatiul groenlandez nu trebuie folosite incalcand conventiile" internationale, a subliniat Moeller.

Citeste si:

Unul dintre cei doi reprezentanti ai Groenlandei in Parlamentul danez, Lars Emil Johansen, de la partidul Siumut aflat la putere, a cerut "o ancheta aprofundata" asupra incalcarilor teritoriului groenlandez.
Toate partidele de centru si de stanga din Parlamentul danez au cerut inca de anul trecut o ancheta independenta asupra zborurilor avioanelor CIA in Danemarca. Dar guvernul liberal-conservator si aliatul sau, Partidul Poporului Danez (extrema-dreapta) care ii asigura majoritatea s-au opus permanent.

Johansen a declarat ca nu are incredere in guvernul de la Copenhaga, unul dintre aliatii fideli ai Washingtonului, pentru a face lumina in acest caz. "Istoria ne-a invatat ca Danemarca ne inseala cand este vorba despre folosirea Groenlandei in politica sa de securitate", a spus Johansen.

Statisticile aviatiei civile groenlandeze arata ca o treime dintre cele 35 de avioane private operate de firme-fantoma in spatele carora se ascunde CIA au aterizat frecvent, timp de mai multi ani, pe aeroportul Narsarsuaq, din sudul Groenlandei.

Intre sfarsitul anului 2001 si sfarsitul anului 2005, avioane operate de CIA au facut peste o mie de escale, in special logistice, dar in lipsa oricarui control, in aeroporturile europene, potrivit raportorului Parlamentului European, Claudio Fava.