Presa europeana taxeaza tot mai vehement incompetenta administratiei ruse a transporturilor, care a dat unda verde transportului de petrol pe mare inainte de furtuna. Mai multe cotidiene si site-uri de specialitate au argumentat pericolul care planeaza asupra ecosistemului Marii Negre, in urma accidentului ecologic produs duminica.

Ucraina este ingrijorata ca nu va putea face fata recupera­rii celor peste 1.300 tone de petrol, deversate sambata noapte in Stramtoarea Kerci.

Potrivit Korrespondent.net, un expert ucrainean din cei 80 trimisi sa salveze ecosistemul marin a declarat ca "lipsesc mijloacele tehnice si personalul competent" pentru operatiunile de curatare a apelor. Situatia este ingreunata de furtuna, care impiedica desfasurarea actiunilor de purificare a marii si ofera motive serioase de neliniste fata de viitorul sezon turistic de pe plaja Crimeei.

Toti ecologistii sunt in alerta

Panica s-a transmis repede, iar purtatorii de cuvant ai organizatiilor ecologiste nu au intarziat sa-si expuna temerile. Vladimir Sliviak, reprezentant al ONG-ului "Ecozachtchita", trage un semnal de alarma referitor la efectele titeiului asupra ecosistemului marin.

Acesta considera ca deseurile acumulate nu vor putea fi recuperate in totalitate. "Nezavissimaïa Gazeta" adopta, de asemenea, o pozitie caustica, precizand ca "administratia rusa a transporturilor a pierdut batalia impotriva furtunii, anuntata de meteorologi".

"Cel mai grav este ca autoritatile noastre stiu sa practice comertul si transporta marfa, dar sunt incapabile sa asigure minimum de securitate", acuza specialistul Lev Fiodorov, presedinte al Uniunii pentru Securitate Chimica, adaugand ca "aceste accidente dovedesc un lucru: nici Rusia, nici Ucraina nu stiu sa transporte incarcatura periculoasa respectand exigentele conven­tiilor internationale".

Citeste si:

Oleg Mitvol, sef adjunct al serviciului de protectie a naturii din Rusia, subliniaza riscul de producere a ploilor acide in zona Stramtorii Kerci in urma deversarii de petrol in Marea Neagra. "Ploile acide ar putea fi provocate de cantitatea mare de pacura revarsata in Marea Neagra." Acesta a adaugat ca pacura este o materie inerta si spera ca nu vor exista reactii care sa puna in pericol sanatatea umana.

Rusii sunt considerati vinovati

Un alt articol publicat ieri pe portalul kavadenn.com, specializat in teme nautice, aduce, de asemenea, acuze directe rusilor. "Ca de obicei, rusii nu vor cere niciun ajutor pentru o situatie care pentru noi ar fi foarte ingrijoratoare", scrie jurnalistul Stephane Jezequel, de la cotidianul regional francez "Le Telegramme de Brest", in articolul preluat de portalul specializat pe teme nautice kavadenn.com.

"Cu aceasta noua lovitura dura, situatia ecologica nu are sanse sa se amelioreze in Marea Neagra si in Marea Azov, deja clasate printre spatiile maritime cele mai poluate din lume", sustine ziaristul. CEDRE si CEPOL, cele doua organisme din Brest care au expertiza si se ocupa de mijloacele de contracarare a poluarilor marine, au pastrat distanta fata de putinele elemente informative care apar in legatura cu dezastrul, stiind foarte bine ca specialistii lor nu vor fi trimisi niciodata la locul catastrofei.

Michel Girin, directorul Centrului de documentare, cercetare si experimente privind poluarea accidentala a apelor (CEDRE), cu sediul la Brest, spune ca aceasta poluare este "ingrijoratoare", chiar daca este inca departe de dimensiunile catastofelor Erika (20.000 de tone de pacura deversate) sau Prestige (50.000 de tone).

Din datele furnizate de autoritati reiese ca 1.300 de tone de titei s-ar fi scurs in mare dintr-o nava transportand 4.000 de tone. "Deocamdata este vorba despre o poluare de nivel doi (mai mult de 1.000 tone de produse deversate), care, la noi, ar fi declansat imediat o vasta mobilizare europeana", a spus Girin.