Ceea ce nu s-a stiut, poate doar s-a banuit, este interesul Rusiei in intreaga afacere. Acest interes a fost exprimat la cea de-a 26-a reuniune a Consiliului de coordonare a tarilor membre CSI, desfasurata recent la Odessa.Este vorba despre vechea dorinta a rusilor de a croi rute spre Vest, prin tarile influentabile, pentru transportul resurselor energetice, dar si al marfurilor. Daca planurile vor reusi, o gigantica retea de canale va conferi de facto Moscovei statutul de port la ...Marea Neagra!

Rusia si Ucraina - in aceasta ordine! - vor sa foloseasca Delta ucraineana a Dunarii pentru tranzitul de marfuri spre UE, relata publicatia online Utro, citata de agentia "Rusia la zi". Subiectul Bastroe "s-a aflat in centrul atentiei" la reuniunea de la Odessa, precizeaza sursa citata, care adauga ca "la proiect potadera si alte tari CSI".

Prezent la conferinta, ministrul rus al Transporturilor, Igor Levitin, a insistat: "Trebuie ca impreuna sa facem astfel incat pe Dunare sa treaca nave de capacitate mai mare. Este o problema care trebuie sa fie rezolvata de statele care lucreaza pe Dunare". Gand la gand cu bucurie: omologul sau ucrainean, Nikolai Rudkovski, a promis ca se va lucra intens la adancirea canalului. "Adancimea de navigatie este acum de 5,5 metri. Pana la sfarsitul acestei luni va ajunge la 6 metri, dar sarcina e de a ajunge la 7,2 metri", a precizat Rudkovski.

Citeste si:

Foame de bani

Ucraina a reluat in noiembrie 2006 lucrarile la canalul controversat. Anul acesta, pe 27 aprilie, ignorandu-se normele internationale in materie, navigatia pe Bastroe a primit unda verde. "In regim experimental", s-au grabit sa precizeze autoritatile de la Kiev.Conform celor discutate la reuniunea de la Odessa, marfurile din si spre Europa vor trece prin Delta Dunarii dupa ce va fi construita a doua ramificatie a canalului Volga-Don si va fi realizat coridorul de transport intre Caspica si Marea Neagra. "Amenajarea coridorului intre Volga, Don si Dunare va spori de cateva ori volumul tranzitului de marfuri", estima ministrul ucrainean al Transporturilor. Rudkovski - care considera ca Bastroe are "o valoare strategica pentru Ucraina" - viseaza frumos: "Principalul flux de tranzit va trece pe Canalul Bastroe pe teritoriul Ucrainei. Avantajul este ca aceasta cale de navigatie poate fi traversata zi si noapte. Costul trecerii pe canal este de doua ori mai mic, iar pana acum au trecut peste 100 de nave. Sunt convins ca Ucraina va obtine venituri considerabile de pe urma exploatarii acestei cai de navigatie. Desigur, o parte din mijloace va fi cheltuita pentru intretinerea lui in stare corespunzatoare, dar zeci de milioane va primi Ucraina pentru ca teritoriul ei va fi traversat de uriase fluxuri de transport si, prin urmare, va fi de lucru in porturile noastre".