Disparitia Pactului de la Varsovia, disolutia URSS, integrarea majoritatii statelor din Europa Centrala si de Est in structurile Uniunii Europene si chiar a NATO si inchiderea treptata a bazelor NATO de pe continental european determina Alianta sa se gandeasca la modalitatea de exploatare a potentialului comercial al unei acestor retele.

Oficialul, a carui identitate nu a fost dezvaluita a precizat ca tinand cont de situatia din acest moment reprezentantii statelor membre au inceput discutiile privitoare exploatarea conductei NATO asumand ca obiectiv o extindere a utilitatii sale civile. Oficialul NATO a mai adaugat ca aceasta masura nu echivaleaza cu o privatizare totala sau partiala a sistemului.
El a subliniat ca o decizie in acest sens ar impune acordul in unanimitate al celor douazecisisase de membri a Aliantei Nord Altlantice.

Desi aceasta problema a fost trecuta pe agenda de discutii a NATO , oficialul citat a tinut sa adauge ca rezolvarea ei tine de un orizont de timp mediu si ca acesta va tine cont de faptul ca solutia va asigura si pe viitor indeplinirea functiei militare stabilite initial. Potrivit analistilor doua ar fi motivatiile pentru care NATO ar lua in discutie acesta problema. Prima, cea mai evidenta ar fi ingrijorarea mai multor state europene, membre ale Uniunii Europene si ale NATO in raport cu posibilele implicatii politice ale dependentei de livrarile de petrol si gaze provenite din Rusia, Moscova fiind de mai multe ori acuzata de "santaj energetic". Cum insa, in principal, statele care isi exprima aceste temeri provin din fostul bloc socialist, fiind in momentul constructiei sistemului in cauza membre ale Pactului de la Varsovia si ale CAER, aceasta cade. A doua motivatie ar fi dorinta de a gasi o utilizare profitabila unui investitii militare cu potentiala aplicatie civila facute in contextul confruntarii dintre Est si Vest.

Citeste si:

Potrivit sitului oficial NATO (www.nato.int) sistemul NATO include noua sisteme militare separate de stocare si distribuire a combustibilului si lubrifiantilor, fiind proiectat sa asigure in orice moment necesarul de produse petroliere al fortelor Aliantei. Sistemul NATO cuprinde noua sisteme nationale din Italia, Grecia, Norvegia, Portugalia, Marea Britanie si Turcia, in aceasta ultima tara numarandu-se doua, precum si din doua sisteme multinationale, Sistemul de Conducte Petroliere din Europa de Nord, amplasat pe teritoriile Danemarcei si Germaniei si Sistemul de Conducte Petroliere din Europa Centrala , amplasat pe teritoriile Belgiei, Frantei, Germaniei, Luxemburgului si Olandei. Per total sistemul NATO se intinde pe teritoriul a douasprezece state membre NATO pe o lungime totala de aproximativ 11.500 kilometri, legand intre ele tancuri de stocare, aeroporturi militare dar si civile, statii de alimentare, rafinarii si puncte de intrare in sistem.

In acest moment facilitatile sunt intretinute din fonduri ale Aliantei dar o parte dintre acestea, in special cele aflate in apropierea aeroporturilor civile sunt folosite de un anumit numar de clienti privati.