Ramasitele pamintesti ale celebrului tenor castrat Farinelli, a carui voce a fascinat curtile europene din veacul al XVIII-lea, au fost exhumate miercuri din cimitirul central al Bolognei.

Exhumarea a fost facuta din initiativa unor cercetatori care vor sa stabileasca modul in care corpul tenorului italian a reactionat la castrare si daca aceasta castrare l-a ajutat sa cinte.

Operat de la o virsta frageda pentru a-si pastra timbrul vocii de baietel, Farinelli - nascut sub numele Carlo Broschi, in 1705 - ramine in anale drept cel mai faimos dintre castratii operei italiene in secolele XVII-XVIII. Vocea lui era considerata absolut magica si a fost angajat (in 1737) pentru a-l vindeca de depresie pe regele Philip al V-lea al Spaniei. Cercetatorii spun ca vor "obtine toate informatiile necesare pentru a reconstrui profilul biologic al faimosului cintaret". Ei asteapta cu nerabdare sa descopere ce a mai ramas din corzile vocale si laringele lui Farinelli, pentru a intelege de unde proveneau extraordinarele sale capacitati vocale. De asemenea, se doreste o verificare a caricaturilor castratilor - care ii prezinta inalti, cu sini de femeie si fese proeminente.

Corpul cintaretului, exhumat impreuna cu cel al nepoatei sale, este intr-o stare mediocra de conservare. Istoricul David Starkey spune ca presarea glandelor genitale cu un cleste de otel impiedica cresterea corzilor vocale, in pofida schimbarii corpului in adult. Acest lucru ducea la marirea capacitatii pulmonare si la pastrarea unei voci foarte melodioase. Dupa castrare, cintaretii fie se ingrasau, fie cresteau anormal. Coristul Capelei Sixtine Alessandro Moreschi a fost ultimul tenor castrat cunoscut, de la el raminind si inregistrari realizate in 1902 si 1904.