Vis al ultimilor sultani ai Imperiului Otoman, tunelul care va lega cele doua maluri ale Bosforului va deveni curand realitate.
Proiectul Marmaray - de creare a unui tunel prin care trenuri ultrarapide sa lege Europa de Asia - este impresionant - atat ca lucrare cat si ca pret.

Lucrarile au dat insa de niste obstacole neasteptate.

Stramtoarea Bosforului, punte de comunicare intre Asia si Europa si intre Marea Marmara si Marea Neagra, poate fi traversat in prezent cu vapoarele sau pe podul care uneste cele doua maluri.

Traficul auto infernal din Istanbul face insa ca legatura dintre cele doua parti ale orasului sa fie din ce in ce mai greoaie si nici o masura a autoritatilor nu a reusit sa rezolve aceasta problema. Exista totusi o solutie. Deocamdata doar pe hartie.

Ideea construirii unui tunel de cale ferata pe sub Stramtoarea Bosfor nu este noua. Prima oara, a fost lansata de un sultan, spre sfarsitul secolului al XIX-lea.

La mai bine de o suta de ani distanta, proiectul poate deveni acum realitate. si asta pentru ca specialistii au inceput deja lucrarile la proiectul Marmaray, de construire a celui mai adanc tunel din lume.

Bugetul initial al proiectului, de peste 2 miliarde de euro va fi probabil depasit. La fel si termenul initial de finalizare, anul 2010. Nu datorita unor probleme obisnuite ci a unor descoperiri speciale.

Ideea construirii unui tunel de cale ferata pe sub Stramtoarea Bosfor nu este noua

Acum 18 luni, pe malul european al Bosforului lucrarile la tunel au fost oprite de o descoperire arheologica deosebit de importanta. Un port construit in secolul al IV-lea, primul port antic gasit pana acum in Istanbul, oras cu peste 3000 de ani de istorie.

Citeste si:

"Lucrarile la tunelul Marmaray nu vor reincepe pana cand nu vom termina sapaturile."

"Iar eu imi voi continua munca pana cand voi extrage din pamant si ultimul obiect care exista aici. Nu putem accepta altceva", spune Metin Gokcay este arheolog si studiaza descoperirile.

Visul frumos al arheologilor este, in acelasi timp, un cosmar pentru conducatorii proiectului Marmaray.

"E adevarat. Nu mai pot sa dorm. imi este teama ca nu vom termina la timp si orice intarziere ne va costa o avere."

Pe malul european al Bosforului lucrarile la tunel au fost oprite de o descoperire arheologica deosebit de importanta

"Intre timp, ne-am apucat de sapat pe malul asiatic si mergem inainte. Soarta noastra e in mainile arheologilor, care ar fi trebuit sa termine treaba acum patru luni", spune Haluk Ozmen, directorul santierului.

Dar arheologii continua sa lucreze. Iar descoperirile lor sunt numeroase si deosebit de importante.

Pana acum, ei au descoperit in vechiul port opt epave ale unor corabii bizantine, de acum o mie de ani. O alta descoperire la fel de importanta