Oficialii Uniunii Europene au fost acuzati in mai multe randuri ca nu vorbesc pe intelesul cetateanului. Ca nu asigura o transparenta a institutiilor europene, ca nu asculta vocea populatiei si ca se zavorasc in birourile lor de la Bruxelles, unde elaboreaza tot felul de directive imposibil de pus in practica. Critica a fost asumata si, intre 2001 si 2004, comisia condusa de Romano Prodi a prezentat nu mai putin de trei strategii de comunicare. Rezultatul acestora a intarziat insa sa apara.

Criza majora declansata in mai-iunie 2005, odata cu respingerea constitutiei europene de catre francezi si olandezi, a aratat inca o data necesitatea unei reformari a politicii de comunicare a UE cu cetatenii. O mare parte a populatiei europene nu stia sau nu intelegea cu exactitate prevederile importantului tratat. Politicienii care conduc destinele UE au fost acuzati ca deruleaza un proiect al elitelor, inaccesibil populatiei, desi tocmai pentru aceasta fusese creat. Nevoia unei strategii noi de comunicare a parut tot mai clara. Vicepresedintele CE, comisarul responsabil cu relatiile institutionale si strategia de comunicare, Margot Wallstroem, a prezentat, zilele trecute, noua abordare a Comisiei pentru dialogul cu oamenii.

Asculta si comunica!

Strategia, care isi propune reconectarea cetateanului la institutiile europene, contine 50 de sugestii pentru o mai buna intelegere a dorintelor populatiei, o comunicare mai clara si o adaptare a mesajului la nevoile nationale si locale ale oamenilor. Concret, o echipa speciala va fi instituita pentru analizarea mai atenta a tuturor sondajelor efectuate la nivel local sau european, in scopul identificarii unui public tinta si a unui mesaj potrivit pentru fiecare regiune.

Reprezentantii CE in statele membre vor fi insarcinati cu elaborarea unei imagini complexe a audientei nationale, prin definirea grupurilor tinta, fie ca e vorba de institutii media, lideri politici, societate civila sau oameni de afaceri. Planul propune comisarilor europeni sa comunice mai mult cu presa si sa nu se rezume la simpla organizare a unor conferinte oficiale. In plus, comisarii europeni sunt invitati sa faca mai multe vizite in statele membre, iar reprezentantele CE - indemnate sa pregateasca cat mai minutios vizitele acestora.


Actioneaza la nivel local!

Citeste si:

Toate initiativele lansate de comisie vor trebui redactate in termeni cat mai clari si pe intelesul cetateanului de rand. Fara euro-jargon, fara termeni pretiosi, folositi de oficialii europeni, dar de neinteles pentru cetateni. Ambasadorii CE in statele membre vor fi instruiti pentru o capacitate mai buna de comunicare cu presa si cu oamenii de rand. De fapt, reprezentantii UE la nivel local sunt incurajati sa comunice cat mai mult, pentru a arata "fata umana a Comisiei Europene". Presa locala si regionala, de regula neacreditata la Bruxelles, ar trebui sa fie o prioritate pentru reprezentantii CE in statele membre, mai sugereaza strategia lui Wallstroem.

Europenii nu se simt luati in seama

Ultimul Eurobarometru realizat in primavara, in UE si statele candidate, inclusiv Romania, a aratat ca cetatenii europeni nu sunt prea apropiati de politicieni si de institutiile comunitare. 53% din europeni au apreciat ca vocile lor nu conteaza in cadrul Uniunii. De altfel, nu mai putin de 51% din cei intervievati au declarat ca stiu destul de putine lucruri despre UE in general. Mai rau, 19% au admis ca nu stiu aproape nimic.

Rezultatele acestei departari nu au intarziat sa apara. Acelasi sondaj arata ca populatia a inceput incet, incet sa isi piarda increderea in institutiile UE. Increderea in Comisia Europeana a scazut dramatic in prima parte a anului in curs, ajungand la numai 46a. Desi se situeaza undeva in jurul a 52%, increderea in Parlamentul European a scazut cu 5% de la alegerile de anul trecut.