Presedintia Republicii Moldova a facut public proiectul de lege cu privire la principiile de baza ale statutului juridic special al localitatilor din regiunea transnistreana, care, intre altele, acorda Transnistriei dreptul de a iesi din componenta Republicii Moldova.

Propunerea administratiei prezidentiale de la Chisinau este ca acest proiect, apreciat de analistii politici ca fiind extrem de periculos, sa fie adoptat pana la sfarsitul acestei luni. Se pare ca framantarile politice si sociale de acum doi ani, provocate de incercarea Kremlinului de a transforma, prin asa-numita federalizare, Republica Moldova intr-un protectorat rusesc nu l-au determinat pe presedintele moldovean Vladimir Voronin sa fie mai precaut.

MEMORANDUM

Singurul motiv care l-a determinat pe liderul comunist de la Chisinau sa respinga anul trecut "Memorandumul Kozak" de pretinsa federalizare a Republicii Moldova era ca respectivul document transforma Transnistria in subiect de drept international. Deocamdata este greu de explicat cum de s-a intamplat ca de data aceasta Voronin singur lanseaza un proiect din care nu ca ar transpare posibilitatea legiferarii Transnistriei ca stat, ci care proclama acest statut pentru regiunea transnistreana.

PERICULOS

Citeste si:

Mai grav, proiectul inaintat deja mediatorilor si OSCE prevede dreptul Transnistriei de a participa la elaborarea si realizarea politicii externe a statului. Urmarile unei astfel de abordari pot fi catastrofale pentru viitorul Republicii Moldova.

Punctul cel mai periculos al proiectului de document se refera, insa, la sistemul de garantii pe care ar urma sa le ofere anumite state si organizatii internationale. Astfel, in opinia lui Oleg Serebrean, deputat social-liberal, apare pericolul instituirii in regiunea transnistreana a unui protectorat international. "De fapt, proiectul de lege prevede dreptul la secesiune. Acesta este unul din momentele cele mai proaste ale acestui proiect de lege. Nu este suficient de clar modul in care se vor desfasura alegerile.

In proiect scrie: 'Consiliul Suprem este ales in baza unor alegeri libere, transparente si democratice, pregatirea si desfasurarea alegerilor in Consiliul Suprem al Transnistriei de legislatura intaia se desfasoara cu acordul OSCE de catre Comisia Electorala Internationala cu mandatul OSCE>>. Noi nu avem nimic impotriva unei implicari active a OSCE in monitorizarea acestor alegeri. Intelegem ca este un factor important, ca ne poate ajuta, dar este un precedent periculos. De fapt, noi mergem pe scenariul Kosovo. Incercam sa concesionam suveranitatea Moldovei."

SCENARIU PENTRU TIRASPOL

Analistul politic moldovean, Oazu Nantoi, apreciaza ca "acest proiect face parte dintr-un scenariu care presupune legalizarea alegerilor din decembrie din regiunea transnistreana, iar dupa aceasta, in Sovietul Suprem, recunoscut de catre Moldova si comunitatea internationala, urmeaza sa se creeze o majoritate de cel putin doua treimi din cele 43 de locuri care sa-l lipseasca de competente pe Igor Smirnov. Dar aici se termina si momentele pozitive: nu exista nici un fel de garantii ca in acest Soviet Suprem va aparea majoritatea de doua treimi care va dori sincer reintregirea Moldovei si transformarea ei intr-un stat democratic cu o perspectiva sigura europeana.