In aceasta perioada are loc in Franta, mai exact in regiunea Bretania, evenimentul cu un pronuntat caracter feminist, "Primavara fustelor si a respectului". Timp de doua saptamani, elevele liceului Ioana D'Arc din orasul Rennes, sunt invitate sa vina la scoala cu fuste si sa renunte la conventionalul stil unisex pe care il adopta tinerii momentului, imbracati in blugi si pantofi sport.
Incepem sa intelegem ca acest gest este de fapt un protest care sustine toleranta, este o forma de lupta impotriva prejudecatilor de natura sexuala, impotriva violentei, nu doar imptriva agresiunilor fizice dar si impotriva celor verbale, comenteaza Anais Ginori, corespondent al publicatiei italiene La Repubblica.

Totul a inceput in urma cu 4 ani, sub forma unui protest spontan, cand o fata dintr-un liceu francez a fost violata de catre colegii ei, pentru ca era "imbracata sexy". Dupa ce vestea agresiunii s-a raspandit, zeci de eleve ale liceului au aparut la scoala imbracate in fuste pentru a protesta simbolic impotriva celor intamplate. Patru ani mai tarziu, protestul neo-feministelor devine subiect de film si tema de dezbatere in toate scolile din Franta, dar si un eveniment institutionalizat, cu caracter civic.

"Imbracamintea unisex ascunde diferentele", precizeaza psihologul Thomas Guiheneuc, promotor al proiectului "Primavara fustelor si a respectului" in liceele franceze. In scoli, tema vestimentatiei, discutia despre cat de lung trebuie sa fie tivul, ce pantofi sunt mai potriviti, despre cat de adanc trebuie sa fie decolteul unei bluze, este una obisnuita. Dar nu este vorba doar despre acele mici barfe intre adolescenti, ci aceasta este si o serioasa tema de dezbatere pentru educatia civica.

Discutiile au loc in timpul orelor din liceele din Bretania, iar profesorii modereaza aceasta tematica. "<Fusta> este un element al discutiei, invalidat de catre liceeni si care face sa iasa la suprafata discriminarile", comenteaza Thomas Guiheneuc.

Cand Guiheneuc a vorbit in clase despre violul petrecut in urma cu 4 ani, in liceul din Bretania elevii au inceput sa se agite cautand motive superficiale pentru a justifica cele intamplate: "ah, dar avea fusta, era o usuratica", a spus unul dintre adolescenti. "Daca nu reusim sa trecem peste acest mod de a rationa, nu vom reusi niciodat sa infruntam cu adevarat problematica violentei in scoli", explica tanarul psiholog. "In clase predomina imaginea tanarului inconjurat de trei fete". Dar daca ar fi exact invers, cum vi s-ar parea? "Daca e un tip, inseamna ca este un smecher. Daca e fata, inseamna ca este o prostituata", a raspuns cu indignare una dintre eleve, aratand ca acesta este modul superficial si discriminatoriu de a gandi al oamenilor.

Pare imposibil dar este vorba despre faptul ca "a purta fusta, desi apare ca un gest insignifiant, este in fapt, un gest care scoate la iveala raporturile sociale dintre femei si barbati", explica sociologul Philippe Liotard, care a venit special de la Lion pentru a studia "cazul" liceului din Rennes.

In urma cu cativa ani, tot in Franta, a luat nastere miscarea feminsta "Nici curva, nici supusa" ("Ni putes, ni soumises"), care lupta impotriva dihotomiei eterne: ori prostituata, ori supusa. Fete si femei care obosisera sa mai fie catalogate si hartuite in functie de cei doi termini, au iesit pe strazile din Franta, in anul 2006, pentru a denunta aceasta situatie. Sloganul "Nici curva, nici supusa", menit sa socheze si sa mobilizeze in acelasi timp, s-a auzit in luna martie 2006 in 20 de orase franceze, iar in Paris a adunat 20.000 de oameni pentru proteste.

Anul acesta, demersul neo-feminist este sustinut in Franta si de aparitia filmului "La Journée de la Jupe" (Ziua Fustei) de Jean-Paul Lilienfeld, cu Isabelle Adjani, in rolul unei profesoare care cere guvernului sa instituie "o zi a fustei", pentru ca elevele sa nu mai fie luate drept prostituate atunci cand se imbraca astfel.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.