Legislativul autoproclamatei republici moldovenesti nistrene a adoptat la sfarsitul saptamanii trecute asa-numita conceptie a politicii externe a Transnistriei, un act care reflecta in viziunea autoritatilor separatiste de la Tiraspol "ideologia statului in domeniul relatiilor internationale".

Potrivit documentului, directiile principale ale politicii externe a autoproclamatei republici nistrene sunt: "dezvoltarea relatiilor de parteneriat cu tarile CSI (Comunitatea Statelor Independente), in special cu Federatia Rusa, Ucraina si cu statele aflate pe calea recunoasterii internationale", avandu-se in vedere alte entitati separatiste din fosta URSS, un parteneriat diametral opus noii politici externe a Chisinaului, care isi declara optiunea strategica pentru accederea la Uniunea Europeana.

Ramane de vazut ce state ar fi disponibile sa constituie organe comune ale puterii si administratiei cu regimul de la Tiraspol. in ceea ce priveste modelul de convieturire cu Republica Moldova, adica de reglementare a conflictului transnistrean, initial, era vorba de crearea unei asociatii interstatale intre Transnistria si Republica Moldova.

Citeste si:

Deputatii de la Tiraspol au optat insa pentru formula "constituirea unor relatii statal-juridice", o formula echivoca, sugerata de negociatorii rusi si reluata, de fapt, din asa-numitul memorandum cu privire la normalizarea relatiilor dintre Republica Moldova si Transnistria, semnat la Moscova in 1997. Analistul politic Igor Botan, citat de BBC, apreciaza ca scopul autoritatilor din Transnistria este sa perpetueze cat se poate mai mult starea de incertitudine in reglementarea conflictului din Republica Moldova.

Explicatia, pe care Tiraspolul o face publica, este ca apar noi generatii de cetateni care nu au nimic in comun cu Republica Moldova si care vor insista asupra independentei Transnistriei. Planul prezentat recent de Kiev pentru reglementarea conflictului transnistrean, plan ce prevede medierea negocierilor de catre Rusia, Ucraina, OSCE, UE si SUA - mai putin a Romaniei - presupune, intre altele, organizarea, in octombrie sau noiembrie anul curent, de alegeri pentru Parlamentul de la Tiraspol, un parlament care ar urma sa conlucreze cu cel de la Chisinau in vederea reintregirii tarii, inclusiv pe baza unor optiuni de politica externa.