Cotidianul elvetian Le Temps relateaza despre criminalitatea organizata care continua sa prolifereze in capitala enclavei separatiste Transnistria intr-un articol intitulat "Fantomele traficului de tot felul bantuie Tiraspolul", publicat miercuri in editia online de un reporter care a vizitat orasului, relateaza NewsIn.

In congelatoarele supermarketurilor Sheriff din Tiraspol, puii congelati isi asteapta clientii, isi incepe reporterul relatarea. Puii sunt in centrul tuturor acuzatiilor, explica autorul articolului. Potrivit estimarilor misiunii europene de monitorizare a granitei EUBAM, desfasurata la frontiera ucraineana din 2005, fiecare cetatean din Transnistria consuma peste 500 de kilograme de pasare pe an! Explicatia: contrabanda masiva cu pui provenind din portul ucrainean Odesa, aflat la 90 de kilometri distanta. Declarati "in trazit" catre Transnistria, puii importati din Asia sau Etatele Unite sunt scutiti de taxe vamale, apoi sunt reexportati fraudulos in Ucraina, dupa care ajung in Europa. Castigul anual este de cateva milioane de euro.

"Transnistria este un mic regat viciat. Mai putin periculos ca inainte, insa la fel de atins", explica un rezident din Tiraspol, care primeste regulat rarele vizite ale europenilor lasati sa intre in aceasta fasie separatista prorusa cu o lungime de 200 de kilometri si latime de mai putin de zece kilometri, cuprinsa intre fluviul Nistru si Ucraina. Povestea pe care o spune interlocutorul pare un melanj intre Tintin, James Bond si Pieds Nickelés (serie de benzi desenate - n.r.), noteaza reporterul.

Totul se cumpara, totul se vinde, subtitreaza in continuare autorul articolului. Fost cartier general al armatei a 14-a sovietice, ale carui cladiri au sfarsit in prezent prin a fi dezafectate, Transnistria era candva unul dintre producatorii-cheie de armament ai URSS. 85% dintre uzinele sale apartin complexului militaro-industrial. Rezultatul: in anii '90 exportul de arme de orice calibru via Odesa si Marea Neagra alimenta conflictele africane sub obladuirea unor intermediari lipsiti de scrupule. Totul s-a facut cu incuviintarea presedintelui actual al regiunii, Igor Smirnov, un fost lider sovietic al conglomeratului industrial ajuns in acest post la sfarsitul anilor '80. Familia sa conduce astazi vamile si grupul comercial Sheriff, sponsor de neocolit al echipei de fotbal cu acelasi nume, campioana a Moldovei.

Epoca s-a schimbat. Pe strazile Tiraspolului cu infatisare de minimuzeu sovietic (masini putine, mari afise de propaganda, cultul personalitatii prezidentiale...) evocarea acuzatiilor de trafic cu arme pe scara larga provoaca zambetul."Ca domneste coruptia, da. Ca frontiera este ca o sita, da. Insa tunurile, tancurile de asalt si pustile kalasnikov produse aici in serie nu mai sunt de actualitate", spune un diplomat din capitala Transnistriei. Iar expertii OSCE cu baza la Chisinau, in Moldova, spun ca traficul din prezent se face cu incarcaturi de fier vechi, reciclate in uzinele siderurgice ale Transnistriei, cu carne de pasare, alcool, tigari, droguri din Afganistan. Totul sub relativa monitorizare. "De la intrarea in vigoare a misiunii vamale a Uniunii Europene, in 2005, otelul care iese din Transnistria trebuie sa dispuna de certificate moldovene. Totul de cumpara, totul se vinde, dar nu mai este jungla criminala de altadata", spune interlocutorul.

Citeste si:

Adevarat? Fals?, se intreaba reporterul. Realitatea descrisa, mai putin romanesca, explica poate si de ce conflictul din Transnistria este acum "inghetat", fara alta importanta capitala pentru Moscova decat aceea de a ramane un spin infipt in flancul estic al Europei, cu cei circa 1.500 de soldati trimisi aici pentru a asigura mentinerea pacii si a pazi fostele depozite de munitii si cu cei circa 100.000 de cetateni rusi carora li s-au dat pasapoarte ruse.

O buna parte din miza strategica a regiunii graviteaza de altfel in jurul energiei si gazului rus, de unde provine si principala componenta a datoriei de 2,3 miliarde de euro pe care enclava o are catre Moscova. Centrala electrica de la Niestrowska din Transnistria aprovizioneaza Moldova si Romania, profitand de preturile prietenilor de la Gazprom.

"Teritoriul ramane in continuare un fief al criminalitatii organizate din fosta URSS. Insa afacerile si-au schimbat natura", spune un ambasador european. In opinia lui, "traficul cu arme despre care se vorbeste atat nu a fost reperat de EUBAM. "Pentru noi, e de domeniul trecutului", spune ambasadorul.
Permeabilitatea la frontiera ramane totusi un pericol. Defasurati de partea ucraineana, expertii vamali ai UE sunt o veriga relativa. Transporturile de droguri din Afganistan aflate pe ruta catre Europa de Vest iau adesea drumul Tiraspolului, etapa intermediara pe liniile regulate de autobuz dintre Odesa si Chisinau, care se afla la cinci ore distanta de Bucuresti. La fel se intampla si cu falsele medicamente provenind din Asia.

"Transnistria trebuie vazuta ca nodul unei probleme regionale Rusia-Ucraina-Moldova-Caucaz", completeaza un observator militar din OSCE. "Veriga prin care trece intreg acest trafic este portul Odesa", subliniaza interlocutorul in incheierea articolului publicat in Le Temps.