Analistii pe probleme de securitate subliniaza ca usurinta cu care au capturat piratii somalezi atat de multe vase demonstreaza ca transportul maritim international antreneaza mult mai multe riscuri decat cel aerian, in conditiile in are masurile de securitate din aeroporturi si avioane s-au intensificat semnificativ dupa septembrie 2001.

Al-Qaida a lansat sau a planuit mai multe atacuri la bordul diferitelor nave in ultimul deceniu - printre care atentatul sinucigas de la bordul vasului USS Cole din anul 2000, soldat cu moartea a 17 americani. Doi ani mai tarziu, s-a produs un atac similar la bordul petrolierului francez Limburg, care a provocat moartea unui membru al echipajului si deversarea a 90.000 de barili de petrol in Golful Aden.

"A existat teoria ca gruparile teroriste nu au abilitatile nautice necesare pentru a captura o nava. Dar experienta somaleza demonstreaza ca nu este nevoie de prea multe abilitati", subliniaza Ian Storey, expert in piraterie de la Institutul de studii pentru sud-estul Asiei, de la Singapore. "Demonstreaza cat de usor poate fi",
a adauga el.

Este o lectie pe care al-Qaida a invatat-o deja. Dupa atentatul de la Limburg, teroristii au dat publicitatii un publicat in care laudau faptul ca un vas mare a fost distrus intr-un atac in care nu a fost folosita inalta tehnologie. "Daca o barca ce nu a costat nici macar 1.000 de dolari a reusit sa distruga un petrolier (...) imaginati-va pericolul care ameninta" rutele de aprovizionare cu petrol ale Occidentului, a subliniat el.
Peter Chalk, analist la centrul Rand Corporation, a avertizat intr-un raport despre piraterie si terorism dat publicitatii in luna iunie ca "a existat o crestere modesta, dar evidenta, a incidentelor teroriste pe mare in ultimii sase ani".

O nava capturata poate fi fie tinuta pentru recompensa, fie poate fi transformata intr-o bomba plutitoare care poate distruge un port. Guvernele sunt constiente de aceasta amenintare de ani de zile, dar analistii sunt de parere ca nu au fost depuse suficiente eforturi pentru a o contracara.

"Multe dintre aceste vulnerabilitati care au incurajat pirateria se aplica si in cazul terorismului, inclusiv supravegherea inadecvata a zonelor de coasta, masuri laxe de securitate in porturi, si tendinta din ce in ce mai accentuata de a reduce personalul de la bordul navelor",
a explicat Chalk.

"Aceste lipsuri si slabiciuni le ofera extremistilor oportunitatea de a se misca, de a se ascunde si de a lovi intr-un mod care nu este posibil pe uscat", a subliniat expertul.

Transportul maritim a fost afectat deja de efectele crizei financiare asupra comertului international si asupra cererii de bunuri. Un atac terorist ar creste si mai mult primele de asigurare si ar exercita presiuni suplimentare in acest sector.

Un atac cu o bomba plutitoare vizand un port major, cum este Singapore sau un culoar de transport crucial, cum este stramtoarea Ormuz, pe unde tranziteaza circa 40% din petrolul mondial ar putea afecta grav economia mondiala. "Atacurile maritime le ofera teroristilor mijloace alternative de a provoca o stabilizare economica in masa", a spus Chalk.

Citeste si:

Exista, insa, o dezbatere privind cat de eficienta ar putea fi o bomba plutitoare. Unii analisti spun ca o nava care transporta petrol sau gaz natural lichefiat ar putea fi capturata si detonata, dar altii noteaza ca titeiul nu este foarte usor inflamabil, iar vasele care transporta gaz natural lichefiat sunt construite pe baza a numeroase norme de siguranta.

Insa vasele care transporta azotat de amoniu sunt o sursa mai importanta de ingrijorare - aceste fertilizator, amestecat cu benzina, devine foarte exploziv, folosit in atentatele din Oklahoma City si Bali.
Explozia a circa 2.300 de tone de azotat de amoniu aflat la bordul unei nave ancorate in portul din Texas City, in 1947, a generat un val de cinci metri. Cel putin 567 de oameni si-au pierdut viata si peste 5.000 au fost raniti. Sute de case au fost distruse, la fel ca si doua avioane de mici dimensiuni, aflate in zbor. Acesta a fost cel mai grav accident industrial din istoria americana.

Analistii avertizeaza de mult timp in legatura cu pericolul reprezentat de o eventuala alianta intre teroristi si pirati. Dar Chalk si Storey minimalizeaza sansele ca acest lucru sa se intample. "Presupusa convergenta intre terorismul maritim si piraterie ramane sb semnul intrebarii", spune Chalk.

"Pana in prezent nu au existat dovezi credibile pentru a sustine aceste speculatii. Foarte improtant este faptul ca obiectivele celor doua actori sunt distincte", a adauga el.

Intensificarea rapida a pirateriei in largul Somaliei are sanse mici sa dispara in viitorul apropiat si risca, dimpotriva, sa devina din ce in ce mai periculoasa, au declarat analistii la un seminar organizat de Fundatia Heritage.

Guvernul Somaliei este prea slab si limitat din punct de vedere geografic pentru a pune capat actiunilor de piraterie, iar Statele Unite sunt prea implicate politic in acest guvern, au declarat analistii. Alte obstacole pentru combaterea pirateriei sunt opozitia armatorilor de a avea oameni inarmati la bordul vaselor, restrictiile pentru folosirea fortei si faptul ca armatorii vor continua, probabil, sa plateasca rascumparari pentru vasele capturate.

"Exista solutii, dar pe termen lung, iar pe termen scurt si lung, situatia se va inrautati, mai degraba decat sa se imbunatateasca", a comentat Peter Pham, specialist in probleme africane de la James Madison University.