Comisia Europeana, care initiaza proiectele de lege, ar dori sa nu mai lase nepedepsite infractiunile rutiere comise de soferi in alte tari membre decat cele de origine. Este vorba despre excesul de viteza, nerespectarea culorii rosii a semafoarelor, alcoolul la volan sau nerespectarea regulii de purtare a centurii de siguranta, patru infractiuni aflate la originea a 75% din accidentele cu victime.

Ideea ar fi ca tarile membre sa isi transmita intre ele datele vehiculelor inregistrate de radarele nationale, facilitand astfel sanctionarea transfrontaliera. La ora actuala, excesul de viteza in strainatate nu este aproape niciodata sanctionat.

La prima dezbatere publica asupra acestei probleme, joi, la Luxemburg, multi dintre ministrii transporturilor s-au aratat ezitanti fata de acest proiect, care implica, potrivit lor, dreptul penal al tarilor membre.

"Nu avem intentia de a armoniza dreptul penal", a spus comisarul european al transporturilor, Antonio Tajani. "Trebuie sa protejam vietile oamenilor", a explicat el.

Citeste si:

Vehiculele straine reprezinta in medie 5% din totalul traficului unei tari, dar soferii lor comit 15% dintre cazurile de exces de viteza, a spus comisarul.
"Nu este un subiect simplu", a recunoscut secretarul de stat francez pentru transporturi Dominique Bussereau, a carui tara detine presedintia UE. "Ministrii sunt de acord asupra obiectivului de a imbunatati securitatea rutiera si asupra nevoii unui instrument peren si eficient", a dat el insa asigurari.
Circa o treime dintre tari - printre care Germania, Marea Britanie, Polonia sau Romania - apreciaza ca problema trebuie analizata de ministrii de justitie, ceea ce ar necesita o decizie unanima si ar evita orice eventuala sanctiune a justitiei europene. Aceasta solutie ar elimina Parlamentul European dintr-o dezbatere care afecteaza direct cetatenii si ar prelungi procesul, a obiectat insa presedintia franceza.

Un alt grup de tari - printre care Italia, Spania si Belgia - a sustinut proiectul considerand ca o decizie in domeniu se poate lua cu majoritate calificata de catre ministrii transporturilor. Un al treilea grup - printre care tarile nordice - li s-ar putea alatura, cu conditia de a retrage orice chestiune penala din proiectul de lege. In versiunea actuala, "propunerea nu sta in picioare", apreciaza o sursa daneza.

Proiectul de lege priveste doar sanctiunile financiare si prevede instituirea unui model multilingv de contraventie.

In 2001, Uniunea Europeana si-a fixat obiectivul de a reduce la jumatate in zece ani numarul victimelor accidentelor rutiere. 54.000 de persoane au murit in UE in accidente rutiere in 2001, fata de 43.000 in 2007, o scadere cu 20%.