A fotografia Turnul Eiffel ziua sau noaptea nu este acelasi lucru pentru intreprinzatorii francezi care investesc si cistiga deopotriva sume colosale de pe urma simbolului parizian. In fiecare noapte, cind luminile se aprind si colosul devine vizibil din departare, Turnul Eiffel trece din domeniul public in cel privat, devenind nu numai o marca inregistrata, ci si o afacere profitabila.

SNTE (Noua Societate pentru Exploatarea Turnului Eiffel), compania semiprivata care administreaza Turnul din Paris, permite presei si producatorilor de carti postale sa fotografieze simbolul pe gratis. Producatorii de filme insa, companiile de publicitate sau alte firme ori persoane care doresc sa foloseasca imaginea Turnului in diferite scopuri comerciale platesc pentru a profita de simbolul francez. Stephane Dieu, oficial al SNTE, spune ca firma cere televiziunilor franceze circa 15.000 de euro pentru reclame in care apare imaginea Turnului, pentru un contract de un an, iar pretul creste semnificativ daca reclamele sint distribuite si in alte tari.

"Nu facem o afacere din asta," a spus insa Dieu, precizind ca scopul principal al societatii este de a proteja imaginea Turnului. Alte monumente pariziene, cum ar fi Pantheonul sau Arcul de Triumf, nu sint astfel protejate, nici ziua si nici noaptea, potrivit Primariei Parisului.Turnul Eiffel a fost inregistrat ca marca in sine dupa ce artistul Pierre Bideau a instalat in 1985 sistemul de iluminat al colosului.

Citeste si:

Luminitele care impodobesc astazi Turnul Eiffel au fost proiectate tot de Bideau, devenind o adevarata atractie pentru turistii care se plimba noaptea cu vaporasul pe Sena.De altfel, aceste luminite au fost de asemenea inregistrate ca marca. "Atunci cind se foloseste imaginea Turnului Eiffel se profita si de faptul ca i s-a adaugat o frumusete in plus", a spus Philippe Francois, expert in drept, care se ocupa de mai multe monumente din Franta.