"Numarul mortilor se ridica la 153", a declarat miercuri seara ministrul infrastructurilor Magdalena Alvarez, precizand ca exista si 19 raniti, dintre care doi nu au fost identificati. Multi dintre raniti se afla insa in stare foarte grava.

Zborul Spanair, a doua companie aeriana spaniola ca marime si filiala a companiei scandinave SAS care are dificultati financiare, era comun cu compania germana Lufthansa.

Spanair a publicat miercuri seara lista pasagerilor pe site-ul sau, dar fara a le preciza nationalitatea. Presa spaniola vorbeste despre patru germani, doi suedezi, un chilian si o columbiana.

Lista completa a pasagerilor zborului JKK 5022 o gasiti aici.

Avionul cu 172 de oameni la bord a iesit de pe pista aeroportului Barajas din Madrid in timpul manevrelor de decolare si a luat foc. La bordul aeronavei de tip MD82 cu destinatia Gran Canaria se aflau 162 de pasageri (printre care 20 de copii si doi bebelusi) si 10 membri ai echipajului, potrivit oficialilor Spanair.

Avionul a iesit de pe pista si a explodat in jurul orei locale 14.45 (15.45, ora Romaniei), dupa ce efectuase o aterizare de urgenta la putin timp de la decolare.

Aparatul avea o vechime de 15 ani si cea mai recenta revizie la care fusese supus avusese loc la sfarsitul anului 2007, potrivit ministrului Alvarez, la inceputul anului 2008, potrivit Spanair.

Zeci de ambulante si masini de pompieri au ajuns imediat la fata locului. Rudele pasagerilor au inceput sa ajunga pe aeroportul din Las Palmas la doar cateva minute de la producerea tragediei, fiind preluate de membri ai Crucii Rosii si de psihologi specializati in astfel de situatii.

Premierul spaniol, Jose Luis Rodriguez Zapatero, si-a intrerupt vacanta si a plecat spre Madrid ieri dupa-amiaza, la aflarea vestii despre accidentul aviatic produs pe aeroportul din Madrid.

Autoritatile au demarat o ancheta pentru a stabili cauzele in care s-a produs accidentul. Potrivit postului national de radio, cutiile negre ale avionului au fost recuperate si puse la dispozitia anchetatorilor.

Circumstantele in care s-a produs accidentul de la Madrid raman confuze

Citeste si:


Cele mai grave accidente aviatice produse in Europa in ultimii 15 ani

  • Cea mai mare catastrofa din aviatia civila din Europa ramane coliziunea dintre doua avioane Boeing 747 pe aeroportul din Tenerife, la 27 martie 1977, accident soldat cu 583 victime.
  • 20 ianuarie 1992: FRANTA - Un Airbus al Air Intern se prabuseste in regiunea Mont Sainte-Odile, in apropiere de Strasbourg, 87 morti
  • 31 martie 1995: ROMANIA - Un Airbus al companiei Tarom se prabuseste dupa decolare pe aeroportul dim Bucuresti, 60 de morti
  • 25 iulie 2000: FRANTA - Un Concorde al Air France se prabuseste langa aeroportul parizian Roissy, 113 morti
  • 3 iulie 2001: RUSIA - Un Tupolev cade in apropiere de Irkutk, 145 morti
  • 8 octombrie 2001: ITALIA - Coliziune intre un MD-87 al companiei scandinave SAS si un aparat privat, pe aeroportul din Milano, 118 morti
  • 1 iulie 2002: GERMANIA - Coliziune intre un Tupolev si un avion de marfa al companiei DHL in apropierea frontierei elvetiene, 71 morti
  • 8 ianuarie 2003: TURCIA - Un aparat al Turkish Airlines se prabuseste la aterizare pe aeroportul din Diyarbakir, 75 de morti
  • 26 mai 2003: TURCIA - Un Yak-42 ucrainean cu 75 persoane la bord, dintre care 62 soldati spanioli, se prabuseste langa Trabzon, nu exista supravietuitori
  • 14 august 2005: GRECIA - Un Boeing al companiei Helios se prabuseste langa Atena, 121 morti
  • 3 mai 2006: RUSIA - Un Airbus se prabuseste in Marea Neagra, inainte de aterizarea la Soci, 113 morti
  • 9 iulie 2006: RUSIA - Accident al unui Airbus rus la aterizarea in Irkutk, 124 morti
  • 22 august 2006: UCRAINA - Accidentul unui Tupolev rus in estul tarii, 170 morti.

McDonnell Douglas 82, un avion vechi, dar inca foarte utilizat

Avionul companiei Spanair care a luat foc miercuri pe aeroportul din Madrid era un McDonnell Douglas 82, un aparat de conceptie veche, dar care inca este foarte utilizat in intreaga lume, relateaza NewsIn, citand AFP.

Construit de societatea americana McDonnell Douglas - care a fost preluata de compania americana Boeing in 1997 - primele aparate din familia MD-80, succesoare ale DC-9, au intrat in functiune in 1980. Productia lor a incetat in 1999.

Cu o lungime de 45,1 metri, acest bireactor poate transporta, in functie de configuratia cu una sau doua clase, intre 144 si 168 de pasageri.

Pe site-ul sau internet, Boeing, care asigura intretinerea si supravegeherea acestor avioane, afirma ca sunt "silentioase" si "consuma putin".

"Este un tip de avion aflat la sfarsitul vietii. Relativ poluante si zgomotoase, pentru ca au un motor vechi, ele au fost retrase incetul cu incetul de pe piata si inlocuite cu Boeing 737 si Airbus A320", a declarat directorul Muzeului Aerului si Spatiului de la Bourget, Gérard Feldzer.

"Adesea sunt avioane la a doua sau la a treia mana, adica au fost deja revandute o data sau de doua ori intre diverse companii", a adaugat specialistul. El subliniaza ca varsta unui avion are mai putina importanta. "Nu putem face o corelatie intre tipul de avion, vechimea sa si accident. Daca un avion este vechi nu inseamna ca este mai periculos decat altul", a spus Feldzer.

Companiile europene Swissair si Austrian Airlines au fost companiile de lansare ale seriei de MD-80, iar American Airlines are in prezent cea mai mare flota de MD-80 din lume, adica 275 de aparate, afirma Boeing pe site-ul internet.

Spanair mai are inca 36 de aeronave din familia MD-80 in flota sa, potrivit paginii de internet a companiei.


VIDEO: Tragedie aviatica la Madrid