Britanicii au creat un soarece care poate prinde raceala, sporind speranta in noi tratamente pentru astm.

Pina acum se stia ca rinovirusurile, care cauzeaza la majoritatea oamenilor raceli, atacuri de astm, bronsita cronica si emfizem, ce poate fi fatal, afecteaza doar primatele mari. Acum, cercetatorii de la Imperial College din Londra au reusit sa modifice genetic o mica rozatoare, astfel incit sa fie infestata cu aceste virusuri si sa conduca la o medicatie mai buna pentru remedierea mai eficienta a acestor afectiuni, anunta BBC.

Desi rinovirusurile au fost descoperite cu 50 de ani in urma, esecul de a gasi o modalitate pentru ca ele sa infecteze mamifere mici precum soarecii, folosite in experimentele stiintifice, s-a dovedit o mare piedica in dezvoltarea unor noi tratamente. Prin urmare, cele din prezent nu sint eficiente.

Dintre cele 100 de soiuri de rinovirusuri cunoscute, care sint de vina pentru trei sferturi din racelile obisnuite ale oamenilor, 90% se agata de un anumit receptor molecular, numit ICAM-1, gasit pe suprafata celulelor umane. In schimb, la soareci, aceste virusuri, desi se reproduc normal in interiorul celulelor, nu se pot prinde de versiunea aceluiasi receptor si nu pot atrage infectia. Acesta a fost insa modificat de oamenii de stiinta britanici, care l-au apropiat de varianta umana si l-au facut sensibil la virus. Totodata, echipa de la Imperial College a reusit sa le insufle micilor animale infestate simptome asemanatoare cu cele ale astmului, dupa ce le-a expus unei proteine gasite in albusul de ou, cu reputatia de a atrage o reactie alergica in plamini.

„Aceasta descoperire fundamentala ne va ajuta sa intelegem efectele pe care rinovirusurile si racelile obisnuite le au asupra sanatatii noastre si deschide cai spre gasirea unor tratamente care au fost intirziate timp de multi ani“, a anuntat pentru BBC Leszek Borysiewicz, director executiv al Consiliului de Cercetare Medicala care a finantat studiul.

Cotidianul