La orele prinzului multi dintre cei care intrau si ieseau din cladirile administratiei financiare se dovedeau a fi tracasati de procedurile birocratice.

„Nu anunta nicaieri ce anume iti trebuie. Sa iti spuna: trebuie sa completati asta, asta si asta. E o mare prostie. Adica vii sa platesti bani si te tot plimba".

"E a doua oara cand vin aici sa fac lucrul asta. Dupa aia trebuie sa vin, dupa ce ma cheama ei, in decurs de 48 de ore, sa-mi spuna cat mai am de plata. Inca o zi luata de la servici“, spune un bucurestean care doreste sa-si inmatriculeze masina.

Multe dintre probleme se refera la cei care vor sa recupereze diferenta dupa ce au platit taxa veche de prima inmatriculare, sau ale celor care nu au inscrise la registrul auto pe cartea masinii emisiile de noxe si care se asteapta sa plateasca o taxa foarte mare pentru aceasta operatiune.

Dar am intalnit si o categorie de persoane care mai trebuie sa treaca si pe la traducatori autorizati pentru a-si pune actele in acord cu cerintele functionarilor, care ei insisi par derutati.

Oamenii se intreaba de ce asemenea proceduri nu pot fi simplificate, de ce taxa nu se poate plati pe loc dupa primul drum la administratia financiara si in general de ce organizarea acestor sisteme e atit de diferita de cea din alte tari europene.

“Masina e cumparata din afara. Am circulat cu ea cu numere de Spania, dar voiam sa o inmatriculez sa fiu in cadrul legal. E a patra, a cincea zi cand umblu si inca nu am terminat, cand in afara in circa doua ore ai actele la masina”, spune un alt bucurestean.

Taxa de poluare

Taxa de poluare inlocuieste de la 1 iulie controversata taxa de prima inmatriculare a unui autovehicul, si se pare ca nici noua formula nu e scutita de probleme in ce priveste aplicarea.

Normele de aplicare a ordonatei care introduce noua taxa prevad ca aceasta se calculeaza si in functie de emisiile de carbon degajate de autovehicule in atmosfera.

Asta duce la situatia in care pentru inmatricularea unei masini second hand, proprietarul trebuie sa o duca si pe la RAR pentru masurarea emisiilor de gaze.

Citeste si:

Situatia e valabila pentru toate masinile care nu au inscrise emisiile in cartea de identitate a masinii.
Iar operatiunea implica alte costuri pentru proprietari.

De asemenea, proprietarii de masini trebuie sa faca mai multe drumuri la administratiile financiare pentru a plati aceasta taxa.

La fel si cei care doresc sa-si recupereze banii pe taxa de inmatriculare, in cazul in care aceasta a fost mai mare decat cea de poluare.

De altfel joi, premierul Calin Popescu Tariceanu a criticat felul in care ANAF a organizat procedurile de incasare a taxei de poluare.

Purtatorul de cuvant ANAF a replicat ca s-au luat masuri pentru evitarea supraaglomerarii ghiseelor si ca personalul a fost instruit "pentru a solutiona cu promptitudine orice solicitare venita din partea contribuabililor si pentru a le explica orice neclaritate".

Noua taxa, numita de poluare, a fost introdusa de guvern dupa ce Comisia Europeana a criticat vechea taxa de prima inmatriculare pe motiv ca incalca principii de baza ale Uniunii Europene.

Raportul Comisiei Europene din septembrie anul trecut atragea atentia ca taxa incalca tratatul Comunitatii Europene potrivit caruia nivelul taxarii nu trebuie sa impiedice achizitionarea de produse de pe tot cuprinsul Uniunii in favoarea produselor de provenienta interna.

Comisia incepuse chiar asa numita procedura de infrigement impotriva Romaniei in acest caz.
Negocierile intre Bucuresti si Bruxelles au dus totusi la un compromis, cel care se aplica de la 1 iulie.
Tari care au introdus taxe similare celei de prima inmatriculare, Polonia si Finlanda, au pierdut in fata Comisiei Europene iar statele respective au de platit amenzi usturatoare pentru ca au incalcat libera concurenta.

Tarile repective sunt obligate sa restituie banii celor care au platit taxa incriminata.

Prin schimbarea numelui si a modului de calcul, autoritatile romane au reusit sa transfere controversata taxa intr-un registru agreat in spatiul comunitar: acela al protectiei mediului.

Aceasta in conditiile in care in state cu nivel de trai foarte ridicat cum ar fi Olanda sau Germania a inceput taxarea, fie si experimental, in functie de emisia de noxe produse de autovehicule.