Denis Diderot a fost un filosof francez care a trait aproape toata viata in saracie. Efectul Diderot este un fenomen social in stransa legatura cu bunurile de consum. Pe scurt, este termenul folosit atunci cand un obiect nou pe care il cumperi face ca toate celelalte obiecte pe care le ai deja sa para vechi si urate, motiv pentru care vei vrea sa le arunci si sa achizitionezi altele noi, care sa se potriveasca cu primul (de exemplu, cumperi o bluza noua si ti se pare ca nimic nu se potriveste cu ea, asa ca decizi sa cumperi si cercei noi, pantaloni, o esarfa etc). Este un proces care nu pare sa aiba un sfarsit, ca o capcana de cumparaturi, o spirala. Inainte de a face orice alta achizitie, incearca sa iti dai seama ce asteptari ai de la ea si incearca sa fii rational. Nu ar strica sa te gandesti, in cazul unui articol de imbracaminte, de exemplu, daca se potriveste cu altele pe care le ai in sifonier, pentru a evita astfel sa iei ceva ce nu vei purta niciodata pentru ca... nu ai cu ce sa il asortezi.
The snob effect - efectul snobului: atunci cand cumperi lucruri pe care altii nu le cumpara, doar pentru a iesi in evidenta. Pentru ca multor persoane le place sa fie in centrul atentiei si ceva nou ar putea fi ce au nevoie pentru a se remarca. Nu este usor sa scapi de aceasta capcana. Ar trebui sa te analizezi si sa constientizezi, in primul rand, ce calitati te pot scoate in evidenta (excluzand articolele vestimentare, desigur) si cum te poti face placut prin firea ta.
Opusul celui anterior, efectul Bandwagon presupune ca o persona sa cumpere un lucru doar pentru ca este la moda si toata lumea il are. Chiar daca nu i se potriveste si nu este chiar ce ar alege in mod normal. Cumva, tot ajungi sa il/o iei doar pentru ca “trebuie”. Inainte de a face orice cumparatura, intreaba-te de ce vrei sa il/o ai.
Asteptari pentru viitor
4/9
Ai vazut ceva care iti place - o rochie, un palton, un costum. Doar ca acele kilograme depuse in plus nu te ajuta, astfel ca nici acea haina nu te va cuprinde. Dar o iei, totusi, mintindu-te ca peste ceva timp o vei purta, pentru ca vei slabi si iti stabilesti o motivatie. Trebuie sa iti amintesti ca o imbracaminte nu te va face sa slabesti, ci ca trebuie sa lucrezi pentru a slabi. Plus ca nimic din lumea modei nu te va face mai fericit, decat daca iti atingi ce ti-ai propus.
Cumparaturi de impuls
5/9
Poate ca ai timp de pierdut, cauti altceva, dar cumva ajungi intr-un magazin si vezi ceva care iti place, dar care nu iti trebuie neaparat. Dar il iei pentru ca nu stai sa analizezi situatia. Fie ai primit un bonus la munca si ai bani in plus, dar bucuria noii achizitii va trece la fel de repede pe cat ai primit banii suplimentari. De cele mai multe ori, cumparaturile de impuls sunt puse pe seama depresiei, anxietatii, nefericirii, stresului.
Tehnici de la retaileri
6/9
Marile magazine stiu sa te atraga si se vor folosi mereu de diverse artificii de “santaj”. Fie ca vor pune la intrare bannere care anunta promotii, te vor momi in magazin cu muzica placuta, vor amenaja locul in culori primitoare si vor asigura si mirosuri ambientale. Vor crea o atmosfera confortabila, astfel incat sa vrei sa stai cat mai mult in magazin, perioada in care sigur vei cumpara ceva.
Pentru ca uneori nu tinem cont de calitate si cumparam ceva doar pentru ca este ieftin. Insa, nu gandim pe termen lung pentru a ne da seama ca ceva ieftin nu va rezista prea mult, iar dupa un timp va trebui sa inlocuim ce luasem deja. Ca sa nu te mai pacalesti, mai bine te pui in situatia de a alege - “buy nice or buy twice.” (cumperi frumos sau cumperi de doua ori).
De multe ori ajungem intr-un magazin doar cu intentia de a ne interesa de vreun bun, dar ajungem sa il si cumparam, desi nu era musai pe lista. Asta pentru ca multi vanzatori au o tehnica eficienta. Iti castiga increderea, iti spun ce vrei sa auzi, pana la a te convinge ca trebuie sa iei acel lucru. Tine minte ca orice lucru ai ales sa fie unul despre care te-ai interesat inainte si nu te lasa manipulat.
Probabil ca de multe ori am ajuns intr-un magazin si am vazut ceva ce ne-a placut. Si cumva ne-am indus ideea ca data viitoare nu va mai fi acolo, se va vinde sau nu vom mai avea noi bani pentru acel produs. Si ulterior iei decizia de a-l cumpara. Decizia asta ar putea avea radacini in copilaria noastra cand auzeam deseori “nu”.
In filmul “Fight Club” exista la un moment dat o replica intrata in cultura colectiva - “cumpram lucruri de care nu avem nevoie, cu bani pe care nu ii avem, pentru a impresiona persoane care nu ne plac”. Situatiile nu sunt atat de radicale, dar in principiu, de cele mai multe ori, facem achizitii pe care ulterior le regretam, doar pentru a bifa niste cumparaturi care credem ca ne-ar ajuta. Bright Side a facut o lista a unor astfel de cazuri, in care cu siguranta fiecare ne vom recunoaste.