Social 14 August 2007 00:40
Io este unul dintre cei 63 de sateliti cunoscuti pana in prezent ai gigantei gazoase Jupiter si, in acelasi timp, cea de-a patra luna ca marime din sistemul nostru solar. Desi este cu doar 100 km mai larga in raza decat Luna Pamantului, astronomii au descoperit ca Io este unul dintre cele mai active locuri in activitati vulcanice descoperite vreodata in Univers.

Cu mai bine de 400 de vulcani activi pe suprafata ei, Io emana cantitati impresionante de gaz vulcanic, producand astfel cel mai mare nor gazos vizibil din sistemul solar. Aceasta activitate geologica extrema este rezultatul frecarilor generate, intre interiorul lui Io, de catre variatiile de temperatura si de gaze care vin dinspre Jupiter. Aceste variatii de gaze pot fi detectate destul de usor folosind chiar telescoape terestre, deoarece lumina pe care o emit este in spectrul vizibil, de culoare portocalie, dupa afirmatiile cercetatorului Michael Mendillo, profesor la Universitatea din Boston si responsabil pentru acest proiect. De aceea, atomii de sodiu al lui Io devin obiecte de urmarire pentru alte elemente care ar trebui sa fie mult mai abundente, dar care sunt mai putin vizibile.

Multi dintre vulcanii lui Io produc “munti” de sulf si sodiu care se ridica pana la 500 de km. Acesti nori fusesera descoperiti inca de la inceputul anilor '90 de catre cercetatorii de la Boston dar explicatiile existentei norului ramasesera inca neelucidate pana de curand. Explicatia este destul de simpla, acum cand se stie ca norii aceia impresionanti de sodiu si sulf vin de pe Io iar efectele lor sunt destul de puternice asupra lui Jupiter.

“Daca aceasta structura de gaze ar putea fi vazuta cu ochiul liber, ar fi de mai bine de zece ori marimea Lunii si astfel ar reprezenta cel mai mare obiect vizibil din sistemul nostru”, a completat profesorul Mendillo. Numai ca acest nor a fost destul de putin studiat in decursul timpului, iar acum atentia se indreapta asupra lui tot mai mult. Astfel, chiar luna aceasta a fost trimis pe Pamant un set impresionant de imagini de inalta rezolutie care a aratat existenta unui nor simetric de gaz care intra in coliziune cu ionii lui Jupiter si care da astfel posibilitatea studierii mai amanuntite a acestui nor de gaz. Aceste imagini dovedesc inca o data activitatea intensa a vulcanilor de pe Io, iar acum, prin modele computerizate se incearca sa se simuleze efectele pe care le are asupra planetei Jupiter emanarea de cantitati imense de gaz de pe satelitul sau, Io.

Cronica Romana