Romania este pe unul dintre ultimele locuri in Europa in ceea ce priveste numarul de kilometri de autostrada. Acest fapt nu e deloc un atu, privind din perspectiva aderarii la Uniunea Europeana. Conform proiectelor aflate in discutie, si in viitorul deceniu Romania se va afla la coada in aceasta privinta.

Putin peste 220 de kilometri de autostrada - aceasta este zestrea Romaniei in privinta drumurilor de mare viteza. Calitatea autostrazilor, precum si lungimea pe care le au acestea in fiecare tara vestica sint alti indici care explica distanta dintre Romania si tarile membre ale UE. Franta si Germania sint tarile care impresioneaza, statistic, la capitolul "autostrazi".

Campioanele Franta si Germania

Germania, prima tara din lume care a dezvoltat un sistem national de autostrazi, a fost un model pentru alte state multa vreme, datorita sistemului sau "Authobahn". De altfel, dupa unificare, autostrazile din partea de est a Germaniei au suferit intr-un timp scurt modificari spectaculoase. Astazi, Germania are nu mai putin de 9.600 km de super-autostrazi (pe majoritatea dintre ele, neexistind o limita de viteza), dar si o retea de autostrazi mai mici foarte bine puse la punct. Si Franta are tot 9.600 de km de superautostrazi cu patru benzi, la care se adauga alti peste 30.000 de km de autostrazi nationale.

Majoritatea autostrazilor din Franta si Germania percep taxe celor care vor sa beneficieze de ele. Italia are si ea una dintre retelele de drumuri cele mai extinse din Europa: 6.400 de autostrazi expres si 288.000 de kilometri de sosele secundare. Superautostrazile italiene sint renumite in Europa, ele traversind de-a lungul si de-a latul Peninsula Italica. Nordul si marile orase ale Italiei sint uneori mai aglomerate din cauza traficului, dar in regiunile sudice traficul este de regula mai relaxat. In Olanda, o foarte eficienta retea de autostrazi face ca Amsterdam, Haga, Rotterdam sau Groningen sa fie accesibile la mai putin de o zi de mers din indiferent care parte a Olandei s-ar porni.

In Spania, in capitala Madrid se "varsa" cea mai mare parte a drumurilor care strabat aceasta tara. Toate superautostrazile spaniole sint cu taxa, ibericii avind nu mai putin de 160.000 de km de drumuri si sosele. Suedia e, pe de alta parte, respectata pentru superautostrazile sale si luata ca model. Motorvag e cea mai faimoasa dintre ele.

In pluton, dar respectabili

Polonia are si ea aproape 200.000 de km de drumuri si sosele, investitiile in calitatea acestora fiind masive si vizibile in ultimii ani. Portugalia, la rindul ei, are, intre Porto si Lisabona o superautostrada care acopera 590 km. Totusi, portughezii sint socotiti a fi in urma multor tari din UE in privinta constructiei de autostrazi.

Mai aproape de Romania, in Ungaria, exista opt rute principale, desemnate printr-o cifra. Cele opt drumuri principale ale Ungariei sint foarte bine intretinute. In Europa, pentru accesul pe superautostrazi se platesc, fara exceptie, taxe. Cuantumul acestora depinde de mijlocul de transport folosit, de tonajul acestuia, de durata calatoriei, de lungimea traseului, dar si de tara in care exista superautostrada. Taxele pot varia de la citiva euro la citeva sute de euro. Pe superautostrazi se pot face, desigur, si abonamente. In cazul celorlalte autostrazi, pentru unele se platesc taxe, in vreme ce pe altele accesul este liber pentru conducatorii auto.

Inchirieri de masini

De regula, pentru a inchiria masini in tarile europene, solicitantul trebuie sa aiba minimum 21 de ani si sa detina carnet de conducere de cel putin un an. Sint insa si exceptii. In Iugoslavia, Malta si Irlanda, virsta minima e de 21 de ani, dar solicitantii trebuie sa detina de cel putin doi ani carnet de conducere. In Austria, Olanda si Norvegia, limita e de 19 ani, cu posesori de carnet de conducere de minimum un an. Sint alte tari in care conditiile sint mai aspre: in Portugalia, Rusia, Spania, Belgia si Franta limita e de 23 de ani, cu un an vechime ca sofer pentru solicitanti. In Italia situatia pare a fi cea mai lejera: 18 ani impliniti pentru solicitanti si un an vechime ca sofer. In Cipru, pe de alta parte, e cel mai drastic: 25 de ani virsta minima si cel putin trei ani vechime in soferie.

Mai multe viteze in UE

Media limitelor de viteza pentru tarile europene este de 50 km/h pentru traficul in oras, 90 km/h pentru circulatia pe drum deschis si de 120 km/h pentru autostrazi. Exista, totusi, diferente sensibile intre tari. In Anglia, de pilda, in oras nu se poate circula legal cu mai mult de 48 km/h, in vreme ce in Cehia si Slovacia, e voie si cu 60 km/h. Pentru automobilele angajate pe drum deschis, in Malta nu e voie sa se depaseasca 64 km/h, in timp ce in Austria si Germania viteza permisa e de 100 km/h, iar in Italia si Franta, chiar de 110 km/h. In fine, pe autostrazile obisnuite, in Norvegia si Islanda nu e voie cu mai mult de 90 km/h; pe de alta parte, in Austria, Cehia, Franta, Germania si Italia se poate merge in conditii legale si cu 130 km/h. Romania e, in privinta limitei de viteza, in mijloc.

Limitele de viteza care difera de la o tara la alta sint date, cel putin in cazul statelor membre ale UE, si de neacceptarea integrala a aquis-ului comunitar, explica specialistii de la Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI).


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.