Social 30 Iulie 2009 13:24
Mai mult de doua treimi dintre romani obisnuiesc sa achizitioneze marci de produse alimentare sau nealimentare cu care sunt familiarizati, in timp ce doar 29% incearca produse noi aparute pe piata, arata un studiu al companiei de cercetare de piata GfK. In plus, in comparatie cu alte tari din regiune, romanii se numara printre cei mai reticenti in a incerca ceva nou.
Chiar daca in prima parte a anului 2009 vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut, exista si categorii de produse si servicii aflate pe un trend crescator in ceea ce priveste consumul, printre care si produsele de larg consum.

In cazul acestora – produse alimentare sau nealimentare - cei mai multi dintre cumparatori (71%) declara ca obisnuiesc sa achizitioneze marci cu care sunt familiarizati. Cu toate ca oamenii evita produsele si serviciile de care nu au neaparat nevoie sau pe cele pe care considera ca nu ofera un raport pret-calitate corect, ei nu ocolesc in totalitate noutatile. In jur de o treime (29%) dintre romanii peste 15 ani care se implica in cumparaturile mari ale gospodariei in care locuiesc spun ca obisnuiesc sa incerce produse nou aparute pe piata.

Aceasta disponibilitate se accentueaza odata cu cresterea venitului si cu scaderea varstei. Adolescentii intre 15 si 19 ani sunt cei mai predispusi sa incerce produse noi, 55% dintre ei declarand ca aleg astfel de produse in defavoarea celor pe care le cunosc deja.

Ritmul cu care apar noutati pe piata difera de la o categorie de produse la alta in functie de numerosi factori. Daca ne referim la produsele alimentare si la obiceiurile de consum ale tinerilor care sunt cei mai deschisi spre nou, categoriile care pot beneficia de pe urma acestei atitudini sunt produsele lactate, mezelurile, bauturile racoritoare, produsele pentru improspatarea respiratiei si diferite tipuri de dulciuri si gustari sarate.

"Pentru a reduce riscurile la care se expun prin investitiile necesare lansarii unor produse, producatorii trebuie sa investigheze mai in detaliu comportamentul de cumparare al clientilor lor si sa faca previziuni privind succesul fiecarui produs in parte. De asemenea, activitatile de promovare ale unor marci noi sunt deosebit de importante pentru a activa disponibilitatea consumatorilor de a le incerca", spune Otilia Man, cercetator senior GfK Romania.

In comparatie cu alte tari din regiune, romanii se numara printre cei mai reticenti in a incerca ceva nou. Locuitorii din Bosnia si Herzegovina sunt cei mai apropiati ca atitudine de romani, 66% dintre acestia afirmand ca mai degraba cumpara si consuma produsele cu care sunt familiarizati decat pe cele noi.

In cele mai multe din tarile in care s-a desfasurat acest studiu GfK - Bulgaria, Cehia, Macedonia si Kazakhstan - respondentii sunt aproape egal impartiti intre cei care sunt dispusi sa incerce noutatile si cei care sunt mai conservatori si se limiteaza la marcile bine cunoscute.

Cei mai deschisi la nou sunt austriecii, unde 57% cumparatori sunt inclinati sa incerce tot ce este nou pe piata si doar 43% se incadreaza in categoria celor mai putin receptivi.

Informatiile provin din GfK Omnibus, studiu realizat lunar, si sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste. Esantionul este format din 605 persoane din zona urbana si rurala, iar culegerea datelor a fost realizata in martie 2009.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.