Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a jucat, in 2007, rolul de arbitru politic, fiind chemata sa rezolve disputele politice dintre opozitie si putere, dintre presedinte si premier si sa ia decizii pe Legea referedumului, pe cea a uninominalului
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a jucat, in 2007, rolul de arbitru politic, fiind chemata sa rezolve disputele politice dintre opozitie si putere, dintre presedinte si premier si sa ia decizii pe Legea referedumului, pe cea a uninominalului si pe cea a raspunderii ministeriale. Curtea Constitutionala a fost mai solicitata ca oricand, in cursul anului 2007, pentru a stabili cine are dreptate intr-o disputa care a cuprins mai toate institutiile statului. Judecatorii Curtii Constitutionale au avut de analizat, in primele luni ale anului 2007, mai multe exceptii care au pus in discutie drepturile si atributiile presedintelui Romaniei. Astfel, in aprilie, Curtea a emis trei decizii importante care il vizau, direct sau indirect, pe presedintele Romaniei. Magistratii CCR au decis asupra sesizarii parlamentarilor privind incalcarea Constitutiei de presedintele Traian Basescu, asupra suspendarii din functie a sefului statului si asupra dreptului acestuia de a refuza numirea unui ministru propus de premier.Curtea Constitutionala a decis in 5 aprilie ca acuzatiile parlamentarilor PNL, PS D si PC la adresa presedintelui Traian Basescu nu reprezinta o incalcare grava a Constitutiei, care sa determine suspendarea sa din functie. Seful statului a fost insa suspendat la 19 aprilie, prin votul majoritatii parlamentarilor. Contestatia formulata de Traian Basescu pentru neindeplinirea conditiilor procedurale de suspendare a fost respinsa de Curte la 20 aprilie, care a proclamat interimatul functiei de presedinte al Romaniei.

Presedintele nu se poate opune
In 3 mai, CCR a admis inlesnirea demiterii presedintelui si aplicarea acesteia la 19 mai, validand o modificare a Legii referendumului facuta in Parlament in plin proces de suspendare a sefului statului sau, cum spuneau partizanii lui Traian Basescu, CCR a acceptat schimbarea regulilor in timpul jocului . Astfel, prin decizia CCR, presedintele putea fi demis la referendumul din 19 mai cu majoritatea voturilor valabile ale celor prezenti la urne, care a mai stabilit ca singurul tip de referendum la care nu este obligatorie o anumita prezenta este cel pentru demiterea presedintelui.

In 5 aprilie, cand a fost instalat Cabinetul Tariceanu II, in decizia referitoare la refuzul presedintelui de a numi un ministru promis de premier, Curtea Constitutionala a precizat ca presedintele nu se poate opune numirii unui ministru propus de primul ministru, aceasta situatie fiind un conflict juridic de natura constitutionala. In cazul concret, al numirii in postul de ministru de externe al lui Adrian Cioroianu, magistratii CCR au constatat ca acest conflict incetase. Premierul a sesizat Curtea, la 13 martie, cu privire la refuzul presedintelui de a-l numi pe Cioroianu la Externe, pentru a regla raportul dintre Presedintie si Guvern. CCR a decis pe 5 aprilie ca "Presedintele Romaniei nu are drept de veto" in cazul propunerii unui ministru de catre premier, dar "poate cere primului-ministru sa renunte la propunerea facuta, atunci cand constata ca persoana propusa nu indeplineste conditiile legale pentru exercitarea functiei de membru al Guvernului".


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.