Romanii nu vor plati mai putin pentru aprovizionarea cu mancare si bautura pentru masa de Craciun, asa cum se intampla in alte tari ale Uniunii Europene. Din contra, in mai putin de trei saptamani, toate marfurile de import s-au scumpit cu cel pu tin 10%, de la alcool, dulciuri, mezeluri si branzeturi pana la cosmetice. Explicatia trebuie cautata la importatori, prima veriga din lungul lant pana la consumatorul final. „Sub scuza deprecierii monedei nationale, importatorii profita de cererea crescuta de produse din perioada Sarbatorilor si isi iau o marja suplimentara de rezerva pentru cursul de schimb. In consecinta, aplica anumite majorari, care nu au nici o legatura cu evolutia monedei nationale“, ne-a declarat Mihai Ionescu, secretarul general al ANEIR. Acesta subliniaza faptul ca situatia inversa - aprecierea leului - nu duce la o ieftinire a produselor. „In vara, cand aveam o moneda nationala puternica, nici un comerciant nu a redus preturile, desi ar fi fost normal, daca aplicam aceeasi filozofie“, adauga Mihai Ionescu.
De la majorarile practicate de importatori pana la adaosurile comerciantilor este insa cale lunga. Vine randul hipermarketurilor si al supermarketurilor sa profite de pe urma cererii crescute de marfuri. „Cu siguranta, numai in Romania, marile lanturi de magazine au o politica de preturi diferita de restul Europei si nu fac reduceri de Craciun sau de Paste. La noi, nu se are in vedere deverul, bazat tocmai pe un volum mare de vanzari, situatie care garanteaza un profit foarte mare“, explica secretarul general al ANEIR.
Oficial, retailerii maresc si ei preturile alimentelor si bauturilor, preluand efectele de la importatori. „Explicatia sta in picioare. Dar daca ne referim la produsele autohtone, care la noi sunt cu 15% mai mari decat in mod normal, situatia se complica“, ne-a declarat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara (FNSIA). Acesta sustine ca o treime din pretul produselor din rafturi se regaseste, indirect, in adaosul comercial, chiar daca retailerul anunta o proportie de 2%. „Producatorii sunt fortati sa creasca cu 30% pretul marfurilor, pentru ca altfel nu pot sa-si vanda produsele in marile lanturi de magazine.
Despre autor:
Sursa: Gardianul
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Baboon, roboții români antrenați să îți automatizeze rapid și eficient afacerea
Sursa: start-up.ro
-
Semnele că ai un suflet trezit spiritual
Sursa: garbo.ro
-
1 milion de clienți ING Bank au beneficiat de asigurări NN
Sursa: futurebanking.ro
-
Evenimentele astrologice din mai ne învață cele mai frumoase lecții de până...
Sursa: kudika.ro
-
Programul Sezamo de Paște: până când putem face cumpărături și ce reduceri a...
Sursa: retail.ro
-
Antreprenoriatul românesc, la ani lumină de dezvoltare: peste 90 % dintre...
Sursa: wall-street.ro