Oamenii au tendinta de a crede mai degraba informatiile raspandite pe canalele neoficiale, chiar si atunci cand li se prezinta dovezi ale contrariului, potrivit unui studiu realizat de o echipa de cercetatori germani, publicat in Proceedings of th
Oamenii au tendinta de a crede mai degraba informatiile raspandite pe canalele neoficiale, chiar si atunci cand li se prezinta dovezi ale contrariului, potrivit unui studiu realizat de o echipa de cercetatori germani, publicat in Proceedings of the National Academy of Sciences, informeaza Reuters. Cercetatorii, care si-au testat studentii cu ajutorul unui joc pe calculator, au mai descoperit ca barfa joaca un rol important in luarea deciziilor, a indicat Ralf Sommerfeld, specialist in biologia evolutiei la Institutul Max Planck din Germania, coordonator al studiului.
"Am demonstrat ca barfa are o puternica influenta... chiar si cand participantii au acces atat la informatiile originale cat si la barfa despre respectiva situatie", au indicat cercetatorii. "In concluzie, este evident ca barfa are un puternic potential de manipulare", au adaugat acestia. In cadrul studiului, cercetatorii au dat unor studenti niste sume de bani. Acestia au avut voie sa ofere o parte din suma primita altor colegi, pe parcursul mai multor runde. Studentii au scris niste note false despre modul in care s-au comportat colegii, care au putut fi citite de toti participantii la studiu. In cadrul testelor, a existat tendinta de a oferi mai putini bani colegilor descrisi ca "avari obraznici" sau "Harpagon", si mai multi bani celor descrisi ca "jucatori generosi" sau "jucatori prietenosi". "Oamenii au citit doar barfele, nu si informatiile reale despre deciziile anterioare", a spus Sommerfeld. In a doua etapa, studentii au fost informati despre deciziile reale luate de colegi, dar au primit si informatii false, care contraziceau dovezile. Studentii si-au bazat decizia de a oferi bani pe barfa mai degraba decat pe adevar, a indicat Sommerfeld. Cercetatorii au utilizat jocuri similare pentru a analiza modul in care coopereaza oamenii si impactul barfei in cadrul unui grup. Specialistii definesc "barfa" drept o informatie sociala despre o persoana, raspandita in cadrul grupului cand aceasta nu este prezenta, spune Sommerfeld. In termeni evolutivi, barfa poate fi un instrument important pentru persoanele care vor sa obtina informatii despre reputatia altora sau sa navigheze prin retelele sociale, la serviciu sau in viata de zi cu zi. (D.M.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.