I-am vazut trecand spre Obor prin fata unei case noi cu etaj, una din casele acelea cu o infatisare foarte dichisita. Si, ca si cum as fi capatat de undeva, de la un diriguitor suprem al intelesurilor, dreptul de a realiza diferentele dintre paturile sociale, mi-am dat seama ca, pentru ultimii tarani, linia dreapta, cantul perfect al lucrului de fabrica, dimensiunea strict controlata, toata geometria care desparte traiul civilizat de traiul la intamplare nu inseamna nimic, ca totul in existenta lor e aproximativ, improvizat, fara o definitie clara. Ca au o cosmelie la tara sau intr-o marginime de oras e tot aia. Nu-s tarani, nu-s oraseni, nu mai sunt nimic. In felul lor sunt integrati social. Nu-s talhari, iar daca se mai taie intre ei o fac la betie. Nu fura din vecini, iau si ei ca toata lumea de unde mai e de luat, din padure, din grajdurile parasite ale CAP-ului, din porumbul francezului, care a cumparat teren in jurul satului. Nu-s rai, primaria si plutonierul n-au treaba cu de-alde ei, in sat fac majoritatea, dau buna ziua, tin calendarul religios, doar ca in casa lor si in tot ce-i priveste nimic nu e niciodata nou, neinceput, curat ca-n prima zi a oricarui facut. Nici macar produsele abia cumparate de la magazin. Copiii nu trec la baut sucul pana ce nu gasesc (gauresc) sau stramba sticla de plastic, iar tata, daca a apucat sa cumpere din Bucuresti o oala mai incapatoare de ciorba, pana sa i-o dea nevestei o scapa si o ciobeste de doua ori, iar cand intra in batatura aluneca intr-o balega si izbeste oala de cotetul cainelui. Nici un obiect nu ramane cu biografia sa industriala. Oala devine, chiar din prima zi, o poveste pe care un orasean n-o poate intelege: smalt, balega, cotet... O poveste dintr-o lume pe care mintea oraseanului, indelung controlata de geometriile urbanului, de nevoia de perfectiune civica a caselor si blocurilor noi de sticla si otel, n-o mai poate pricepe si o respinge ca pe un anunt de epidemie.
Ii vezi apoi in troleibuzul care-i duce la gara navetistilor, cu toalele indesate in galetile goale, cu plozii adormiti si putind a naduseala si a pisat, barbatul cu o brazda sangeranda la gat, femeia cu o ureche mai vanata, o fata cu parul vopsit galben, cealalta cu o bluza chinezeasca noua. De sub bluza ies halci grase si albe de omoplati, dupa cum a apucat soarele sa-i arda pielea. Sunt taranii netarani care vin dimineata cu branza la piata si se intorc seara pe la saraciile lor.
Despre autor:
Sursa: Jurnalul National
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Baboon, roboții antrenați să îți automatizeze rapid și eficient afacerea
Sursa: start-up.ro
-
Programul Sezamo de Paște: până când putem face cumpărături și ce reduceri a...
Sursa: retail.ro
-
Cum se pregătesc românii în așteptarea sărbătorilor de Paște
Sursa: kudika.ro
-
5 trucuri pentru a evita problemele digestive de Paște. Așa te poți bucura de...
Sursa: garbo.ro
-
Evenimentul Risk Ready 2024 are loc în 16 mai
Sursa: futurebanking.ro
-
Credit ipotecar dobândă fixă: O bancă din România a lansat un credit cu...
Sursa: wall-street.ro