Ministerul Educatiei sustine ca varianta de subiect pentru proba scrisa la romana, considerata de candidatii la bacalaureat drept cea mai dificila din ultimii 17 ani, corespunde integral tematicii din programa aferenta examenului din acest an.
Este vorba, de fapt, despre punctul al treilea, care le cerea candidatilor sa elaboreze un eseu argumentativ in care sa fie prezentat imaginarul poetic traditionalist dintr-o poezie studiata, pornind de la un text al criticului Nicolae Manolescu. "Nemultumirile au fost exprimate dupa sustinerea probei si vizeaza gradul de dificultate pentru subiectul de la punctul trei. Respectand intocmai legea, varianta extrasa a fost una dintre cele 100 elaborate pentru aceasta disciplina de Centrul National pentru Curriculum si Evaluare, fiind publicata pe site-ul ministerului inca din 15 ianuarie si, alaturi de celelalte, supusa dezbaterii publice. Forma finala a variantei a fost publicata pe site din data de 19 februarie 2007, neexistand nici un fel de obiectii din partea celor indreptatiti sa formuleze constestatii sau propuneri", precizeaza Ministerul Educatiei, intr-un comunicat remis, ieri, redactiei.
Ministerul o da pe "formula poetica"
Conducerea Ministerului mai spune ca, potrivit strategiei de elaborare a subiectelor, proba a treia are rolul de a-i departaja pe candidatii de valori apropiate. "In orice varianta, cerintele formulate la punctul trei au rol de departajare. Tratarea acestora, in acord cu solicitarile, permite reflectarea diferentelor intre elevi in ceea ce priveste pregatirea la disciplina si competentele dobandite. La sfarsitul liceului, elevul este sau ar trebui sa fie capabil sa identifice ideea de baza a unei afirmatii critice, care nu reprezenta o cerinta in sine. Ideea textului dadea posibilitatea oricarui elev ca, in functie de ceea ce a studiat la clasa cu profesorul sau din manualul alternativ selectat, sa reflecte, la alegere, o formula poetica a traditionalismului", se arata in finalul comunicatului.
Risc de esec in masa
Cu siguranta, notele de la proba scrisa la romana vor fi mult mai mici decat cele de la proba orala, unde a "plouat" cu 10. La ultima proba orala, cea de limba moderna, promovabilitatea a fost, in Bucuresti, de 99,95%, potrivit inspectorului scolar Marian Banu. In cazul testului scris la romana, daca nu reusesc sa obtina punctajul maxim la celelalte doua puncte, foarte multi dintre candidati risca sa pice examenul. Potrivit sistemului de corectare, punctul 3 este cotat cu 30 de puncte, din care 16 pentru continut (formularea tezei sau a unui punct de vedere, argumentarea lui) si 14 puncte pentru redactarea eseului (organizarea ideilor, utilizarea limbii literare, abilitati de analiza si interpretare, ortografie, punctuatie).
Inca trei probe scrise
Astazi are loc proba scrisa la limba materna, maine va fi proba obligatorie a profilului, pe 4 iulie - cea la alegere din aria curriculara corespunzatoare specializarii -, iar pe 5 iulie va avea loc proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare - scris sau practic. Rezultatele vor fi afisate pe 7 iulie, iar contestatiile vor putea fi depuse in aceeasi zi, in intervalul orar 16.00 - 20.00. Solutionarea acestora este prevazuta intre 8 - 9 iulie, iar afisarea rezultatelor finale va fi pe 10 iulie.