Situatia actuala a sectorului de transporturi nu este deloc roza, iar perspectivele se intrevad sumbre. Cel putin asa arata un studiu al Compass Consulting realizat pentru YGREC - Anuarul Transportatorilor din Romania. Situatia cea mai grea se gasest

Situatia actuala a sectorului de transporturi nu este deloc roza, iar perspectivele se intrevad sumbre. Cel putin asa arata un studiu al Compass Consulting realizat pentru YGREC - Anuarul Transportatorilor din Romania. Situatia cea mai grea se gaseste la nivelul firmelor mici de transport care realizeaza o cota de profit ce poate ajunge chiar si pana la 1% sau merg in pierdere.
Aceasta deoarece activeaza pe o piata tot mai competitiva si au resurse scazute care sa le permita sa faca investitii in parcul auto si in resursa umana.
Chiar si in cazul marilor transportatori cota de profit este in scadere, osciland intre 2,2% si 7,3% dar aceasta poate fi pusa pe seama investitiilor realizate in flota, sisteme gps, sisteme informatice) si pentru finantarea cresterii (ex: numarul de angajati s-a marit pentru aceste firme in 2006 fata de 2005 cu procente mult mai mari pentru firmele cu 76 - 200 de angajati fata de firmele cu mai putin de 75 de angajati).
Explicatiile sunt multiple, dar in primul rand este vina celor care ne guverneaza pentru ca au impus o legislatie confuza care "ciupeste" puternic din veniturile transportatorilor, ne-a declarat Niculae Cimbrola, vicepresedinte al Federatiei Operatorilor Romania de Transport. Acesta explica situatia prin faptul ca tarifele pe care transportatorii le percep sunt la nivel romanesc iar preturile carburantilor si al serviciilor de mentenanta sunt la nivel european, iar costul eliberarii unei licente de transport este chiar mai mare decat in Europa.
"In UE licenta de transport se elibereaza pe firma si se plateste o singura data, iar in ea se includ toate celelalte proceduri ulterioare cum ar fi inspectia parcului auto, indiferent cate masini contine acesta.
La noi exista tot felul de autoritati inchipuite care impart pe caprarii tot felul de aprobari si de taxe care sunt cu atat mai mari cu cat parcul auto este mai mare rezultand un cost total mult mai mare, decat cel practicat in UE. Fiscalitatea si costurile mari ale carburantilor si mentenantei te omoara", arata Cimbrola. Acesta exemplifica spunand ca pretul combustibilului ajunge pana la 30% dintr-un transport, costurile de mentenanta pana la 20% iar amortizarea parcului auto mai reprezinta si aceasta 20%.
Raman 30% din care trebuie sa se plateasca salarii, taxe si impozite si astfel transportatorii ajung uneori sa "mearga sub costuri".

"Trebuie sa negociem cu rechinii infipti in posturi-cheie"

"Autoritatile sunt de vina pentru ceea ce se intampla acum in transporturi, pentru ca acolo exista multi oameni care sunt actionari in domenii-cheie precum industria carburantilor si care fac calcule meschine de genul: hai sa luam noi 80% din veniturile firmelor prin intermediul preturilor mari pe care le practicam si vedem noi cum le impartim", acuza oficialul FORT. Acesta explica faptul ca e aproape de necrezut cum in Romania un bilet de transport costa 1 leu iar in UE media este de 1,5 euro pe calator, iar in ceea ce priveste taxiurile pretul practicat in Romania este de 1,2 lei/km in timp ce in UE acesta este de 1,5 euro/km.
Tot Cimbrola ofera si explicatia: operatorii de transport persoane nu au cum sa ridice pretul atata timp cat regiile de stat le fac o concurenta neloiala prin faptul ca-si permit sa perceapa preturi reduse la biletele de transport prin prisma faptului ca primesc subventii denumite acum "ajutoare".
Solutia pentru a iesi din aceasta situatie este negocierea cu "rechinii" care sunt atat de bine infipti in posturi-cheie si presiunea patronatelor din industrie si care sa se faca intr-un mod organizat si nu haotic ca pana acum, explica Cimbrola.

Romanii nu mai vor sa fie soferi de TIR

Pentru acest an, perspectivele industriei transporturilor sunt sumbre. Potrivit studiului Compass, o foarte mare problema pe care industria o va avea de rezolvat este lipsa acuta de forta de munca, in special soferi.
Romanii prefera, mai nou, sa se orienteze catre alte meserii mai "comode" si care sa nu implice despartirea pe perioade indelungate de familie si casa. In al doilea rand salariile oferite sunt mult sub cele europene iar tentatia de a lucra la o mare firma din UE este mare. De asemenea exista o tendinta de a se scadea tariful de transport, datorita competitiei acerbe, iar aceasta impreuna cu majorarea unor seturi de costuri (mana de lucru, asigurari, mentenanta etc) vor pune presiuni importante pe transportatori.
Pentru firmele mici optiunile sunt inca si mai limitate, deoarece acestia inclina sa agreeze pretul pietei, dar si firmele mari nu pot in general sa-si negocieze tarifele pentru ca lucreaza cu clienti la fel de mari care au o putere mare de negociere, dat fiind volumele pe care le ruleaza.
Un risc important il constituie si gradul inalt de indatorare (peste 80%) pe care il inregistreaza firmele de transport si care poate fi periculos din perspectiva accesului la finantare.
Variatia pretului la combustibil este influentata de preturile internationale la petrol, preturi care inca sunt oscilante in zona de maxim al ultimilor ani. Concurenta straina va fi din ce in ce mai prezenta pe piata prin deschiderea de birouri de operatiuni in Romania de catre firme internationale care dispun de o mai buna organizare interna / know-how si resurse semnificative, se mai arata in studiu.

Sansa o reprezinta unirea sau francizarea

Pentru micii operatorii de transport, sansa de a rezista pe o piata tot mai competitiva si care prezinta conditii nefavorabile de desfasurare a activitatii o reprezinta preluarea unei francize a unei firme de renume care ofera know - how-ul necesar reusitei si confera o siguranta mult mai mare pentru clienti, afirma vicepresedintele FORT.
De asemenea, se poate lua in calcul o fuziune care sa duca la crearea unei entitati juridice ce dispune de resurse importante necesare pentru a rezista pe piata.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.