Plata on-line este in mare masura o necunoscuta pentru cei mai multi dintre romani. Motivele sunt multiple. In primul rand este vorba de cultura conationalilor nostri in ceea ce priveste banul, cei mai multi alegand sa faca plata cash pentru ca asa a

Plata on-line este in mare masura o necunoscuta pentru cei mai multi dintre romani. Motivele sunt multiple. In primul rand este vorba de cultura conationalilor nostri in ceea ce priveste banul, cei mai multi alegand sa faca plata cash pentru ca asa au fost invatati. In al doilea rand aceasta metoda, folosita de ani buni in tarile dezvoltate, nu beneficiaza de o promovare corespunzatoare in care sa se prezinte avantajele reale pe care le confera. In al treilea rand prezentarea, in nenumarate randuri, in media a furturilor realizate prin intermediul Internetului a condus la o reticenta (ca sa n-o numim frica) a romanului in ceea ce priveste plata on-line.
Distanta care ne desparte, din acest punct de vedere, de tarile UE, se numara in ani. Astfel, in ceea ce priveste apetitul populatiei pentru cumparaturi on-line si numarul de magazine care practica astfel de plati suntem cu 10 ani in urma fata de ceea ce este in UE, dupa cum a declarat, pentru Curierul National, Carmen Sebe, CEO la GECAD ePayment, integrator de solutii pentru comert electronic si liderul pe piata romaneasca de sisteme de plati on-line. In UE 78% dintre utilizatorii de internet fac si plati on-line. Procentul este infim in Romania. Valoarea medie a unei tranzactii platite on-line din Romania este de 89 euro lunar fata de 125 euro in UE, potrivit studiului Mediascope Europe 2006. Explicatia acestei medii apropiate consta in serviciile de valoare adaugata mare pe care romanii le achizitioneaza de pe internet. Dupa cum spune oficialul GECAD, doar 15% dintre comenzile magazinelor on-line sunt platite tot on-line, ceea ce dovedeste ca si atunci cand decide sa achizitioneze un produs on-line romanul da doar comanda pe Internet pentru ca plata s-o faca tot cash la livrare.
Totusi, semnalele pozitive nu intarzie sa apara. La sfarsitul anului trecut valoarea totala a pietei a ajuns la circa 10 milioane euro, inregistrand o crestere de 25% fata de nivelul anului 2005. Foarte interesant este insa ca semestrul doi al lui 2006 a adus o triplare a volumului de tranzactii inregistrate comparativ cu prima perioada a anului. Potrivit lui Sebe, motivul acestei dinamici il constituie decizia unor mari companii precum Orange, Blue Air sau Altex sa ofere aceasta optiune utilizatorilor lor. Aceasta a adus credibilitate modalitatii de plata on-line, iar "publicul caruia ne-am adresat a fost de asemenea din ce in ce mai deschis si a inteles ca industria de e-commerce este o industrie deja stabila cu jucatori seriosi, reglementari si drepturi respectate", dupa cum spune oficialul GeCad.

Primul parteneriat incheiat cu o banca

Maturizarea treptata a pietei se manifesta, in primul rand, prin cristalizarea unor eforturi de introducere a practicilor occidentale de comert electronic, dar si deschiderea tot mai mare a publicului (desi inca departe de ceea ce inseamna UE) catre aceasta alternativa la cumparaturile clasice. Un exemplu in acest sens il constituie parteneriatul pe care GECAD ePayment l-a incheiat cu BRD Societe Generale, primul de acest gen in contextul romanesc. Pentru acest an se apreciaza o evolutie similara a pietei cu cea din 2006 cu o consolidare in prima jumatate a anului, urmata de o crestere accelerata in cea de-a doua jumatate. "Segmentele cele mai dinamice vor fi in continuare turismul si serviciile telecom, iar un impact pozitiv il va avea decizia de introducere a platilor on-line pentru achitarea facturilor", apreciaza Sebe.

Turismul, campion la plati on-line

In prezent, cele mai cautate produse on-line sunt pachetele turistice (25% din numarul total de tranzactii), dovada ca romanul a invatat sa caute pe Internet si sa plateasca prin intermediul acestui mediu cele mai bune oferte de petrecere a concediilor.
Intuind aceasta oportunitate, o mare parte a agentiilor de turism a introdus, pentru clientii lor, aceasta modalitate de plata. Si segmentul telecom (facturi abonamente, cartele prepay si produse specifice) se bucura de o prezenta destul de buna in spatiul on-line urmat la distanta apreciabila, segmentul retail (electrocasnice, electronice, carti, haine, cadouri, alte articole) - 19%, accesul la continut (abonamente ziare, articole, programe tv, etc) - 12% si altele (soft, hosting, servicii) - 21%. In ceea ce priveste profilul cumparatorului on-line, acesta are intre 18 si 40 ani, venituri medii spre mari, calatoreste in afara tarii si utilizeaza frecvent internetul. Acesta detine de asemenea unul sau mai multe carduri bancare.

Companiile dau tonul la popularizarea fenomenului

Pentru ca aceasta modalitate moderna de a face comert sa castige din ce in ce mai mult teren trebuie, in primul rand, umblat la popularizarea sa si la educarea consumatorului. Dupa cum spune reprezentantul GECAD, cea mai buna metoda este mobilizarea unor parteneri strategici (banci, emitatori de carduri, retaileri), cat si disponibilitatea oferirii de informatii sau demonstratii gratuite pentru ca romanul sa priceapa ce presupune exact plata on-line. "Companiile mari care au ales sa ofere optiunea de plata on-line cu cardul prin solutia BRD ePayment contribuie masiv la popularizarea cumparaturilor pe Internet. Suntem siguri ca treptat si alte institutii implicate in procesul e-commerce se vor deschide pentru crearea unor conditii, cat mai bune pentru comerciantii on-line si pentru cresterea increderii populatiei in cumparaturile prin Internet", conchide Sebe.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.