Dupa ce decizia Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) privind eliminarea simbolurilor religioase din scoli a devenit publica, mii de profesori, elevi si personalitati ale Romaniei au dorit sa-si exprime protestul, semnand imp
Dupa ce decizia Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) privind eliminarea simbolurilor religioase din scoli a devenit publica, mii de profesori, elevi si personalitati ale Romaniei au dorit sa-si exprime protestul, semnand impotriva actului CNCD in cadrul Coalitiei pentru respectarea sentimentului religios.
Asociatia Civic Media a contestat oficial decizia CNCD, considerand-o "eronata, abuziva si discriminatorie la adresa majoritatii romanilor", urmand sa actioneze in instanta pentru a desfiinta hotararea. La protestul acesteia s-au asociat imediat Uniunea Sindicala MediaSind si Societatea Ziaristilor din Romania - Federatia Sindicatelor din Intreaga Presa care au solicitat sindicatelor din invatamant sa ia atitudine. Raspunsul acestora nu a intarziat. Federatia Educatiei Nationale si Sindicatul "Spiru Haret", insumand peste 120.000 de membri, si-au aratat opozitia categorica fata de CNCD si pretinsa "societate civila" care a sprijinit "cazul Moise". Pana acum, pe site-ul www.civicmedia.ro, in cadrul campaniei <<Aparati Icoanele Copiilor>>, s-au strans mai multe mii de semnaturi impotriva deciziei CNCD, zeci de organizatii neguvernamentale si personalitati marcante ale Romaniei, printre care se numara academicienii Mariana Nicolesco, Constantin Balaceanu Stolnici, Dinu C. Giurescu, Eugen Mihaescu, Florin Constantiniu, Augustin Buzura sa. Actorul si regizorul Dan Puric, un reprezentant prin excelenta al culturii romane, printre primii semnatari ai protestului, ofera ZIUA un interviu in exclusivitate. Ieri, reprezentantii Bisericilor Ortodoxa Romana, Evanghelica, Reformata, Evanghelica Lutherana si Armeana s-au intrunit in cadrul Adunarii Generale a Asociatiei Ecumenice a Bisericilor din Romania si au hotarat in consens pentru mentinerea in spatiul public a simbolurilor crestine ca expresie a libertatii religioase. Tot astazi, dupa pozitiile transante ale Secretariatului de Stat pentru Culte, ale Bisericii Ortodoxe Romane si a celei Romano-Catolice, si reprezentantii mozaici si musulmani isi spun punctul de vedere. Concluzia tuturor este de bun simt: CNCD a sfidat vointa majoritara, traditia, cultura si religiile din Romania, incalcand drepturile a peste 20.000.000 de romani. Conform ultimului recensamant, doar 0,1 la suta s-au declarat atei in Romania.
Dan Puric: "Ma rog bunului Dumnezeu sa ii ierte pentru ceea ce fac"
De ce ati semnat petitia Civic Media, pentru apararea icoanelor, a simbolurilor religioase?
Am dorit sa semnez aceasta petitie pentru ca nu mai fac parte din membrii UTC din 1989. Stiu ca in 1947 s-au scos icoanele din scoli si s-a pus in loc fotografia lui Stalin. Sa-mi spuna si mie acum ce fotografie urmeaza se se puna? Daca se renunta la crestinism si la ortodoxie ce urmeaza? De aceea, semnarea petitiei este un act de bun simt normal, firesc, care n-are legatura cu speculatiile pe care le fac smecherasii astia, ca jignesti alte comunitati. Eu nu am vazut musulmani jigniti in Romania ca exista ortodoxie. Astea sunt probleme de tip occidental. Nu trebuie sa luam probleme de tip occidental si sa le clonam in Romania. Noi ne-am inteles dintotdeauna perfect cu celelalte comunitati, traim intr-un deplin respect cu ceilalti, si atunci, speculatii de genul asta nu isi au rostul. Deocamdata, la mine in casa trebuie sa fiu ca la mine in casa. E o chestie normala. Cred ca demersul CNCD are doar o dimensiune patologica din partea celor care vor acest lucru, sa elimine simbolurile religioase.
Credeti ca demersul CNCD aminteste de epoca stalinista?
Nu aminteste, este o continuare. Este o continuare in forme noi sau o reformulare, de unde rezulta ca, asa cum am mai zis, poporul roman e impartit in popor roman si in populatie romana. Or, populatia romana intotdeauna migreaza. Ea nu are credinta, nu are identitate. Migreaza spre zone de oportunism din asta "vai de capul lor". Cred ca noi, care suntem intr-o zona a unei ortodoxii, care, totusi, ne-a izbavit - asa cum este ea, cu caderile si cu nefericirile pe care le-a cunoscut Biserica din Romania - nu putem renunta la ceea ce ne-a dat.
Ce ratiuni credeti ca au stat la baza initiativei respective si a deciziei celor din CNCD? Ne impiedicam de prezenta simbolurilor religioase in scoli?
Cred ca asta face parte dintr-un proces de secularizare a societatii. Eu zic insa ca lipsa credintei in Dumnezeu este un act de infirmitate, pe care eu il respect. Dar eu respect pana si ateismul. Si as vrea sa va amintesc ce a spus Immanuel Kant: "Libertatea unui om are drept limita libertatea celuilalt". Si as intari acest lucru cu ce a spus Parintele Staniloae: "Libertatea ta imi intareste mie libertatea mea". Si daca musulmanul este liber sa creada in Mahomed, eu ma intaresc si mai tare in credinta mea, fara sa il jignesc pe el. Este minunat acest popor roman - nu populatie romana! - care a coexistat. Uitati-va la ce s-a intamplat in Dobrogea, dupa Razboiul de Independenta, ce lectii de coexistenta cu lumea musulmana! Carol I face moscheea musulmana "Carol I", iar primarul din Medgidia, care era musulman, se certa cu Take Ionescu pentru crearea unei biserici crestine. Ce ziceti de lucrul asta? Poate fi dat ca exemplu european urias? De ce uitam aceste lucruri? Apar acum clone din astea crescute pe dincolo sau ametiti din astia care spun "e momentul modern". Sunt, intr-adevar, state in Europa care au probleme, dar sunt problemele lor. Nu sunt problemele mele. Eu ma tratez avant la lettre pentru o boala pe care nu o am? Vorba lui Soljenitan: "Nu te pot face bine pe tine cu sanatatea mea. Lasa-ma sanatos".
Doriti sa dati vreun sfat autorilor demersului sau Ministerului Educatiei, caruia i s-a adresat recomandarea formulata de CNCD?
Ma rog bunului Dumnezeu sa ii ierte pentru ceea ce fac, ca nu stiu ce fac, si sa le aduc aminte de substanta de a fi un om intreg. Eu ma aflu acum la Madrid, intr-un turneu european, unde am jucat rolul lui Don Quijote. Iar rostul lui Don Quijote in lume nu a fost altul decat sa le reaminteasca celorlalti ca omul este o taina. Iar taina este data de la Dumnezeu. Si daca nu l-au inteles pe Don Quijote, macar pe Sartre, care a fost ateu, dar care si el, disperat, a spus ca "Important nu e ce face societatea din om, ci ce face omul din om dupa ce a facut societatea ceea ce a facut".
Iusuf Muurat, Muftiul Cultului Musulman:
"Romania nu trebuie sa preia modele straine"
Cum comentati demersul CNCD privind eliminarea simbolurilor religioase din scoli?
Ceea ce se intampla in Romania, prin toate aceste discutii contradictorii, ar trebui sa ne ingrijoreze, atat pe noi, liderii religiilor din aceasta tara, cat si pe enoriasii pe care ii pastorim. Pentru ca Europa se confrunta cu o lipsa de credinta, iar noi, romanii, dam dovada de o foarte mare credinta si de un mare respect fata de Dumnezeu. De aceea, eu nu consider o discriminare religioasa prezenta simbolurilor religioase in scoli sau in alte institutii publice, astfel incat acestea sa fie date la o parte. Dupa cum se stie, in Romania exista oficial 18 culte, iar noi, comunitatea musulmana, traim de mai bine de opt secole pe aceste meleaguri. Iar existenta unor alte simboluri religioase in institutiile publice nu ne-a deranjat niciodata si nici nu ne deranjeaza. Cred ca, de fapt, sub pretextul acestei ipoteze, potrivit careia se face o discriminare la adresa celorlalte culte, se incearca sa se intre subversiv in scoli, dupa care se va intra si in institutiile de stat. Se tinteste ca incet-incet, religia sa dispara din sanul societatii.
"Noi nu dorim ca religia si simbolurile religioase sa fie eliminate"
Credeti ca nu se vor opri la scoli?
Ei nu se vor opri aici, pentru ca uitati ce s-a intamplat si in Franta si in Anglia. As vrea sa spun ca eu nu traiesc in Anglia, eu traiesc in Romania. Si nu inseama ca modelul pe care il are Anglia, Franta sau alt stat occidental trebuie sa-l aplicam litera cu litera in Romania. Daca noi vom da la o parte cate putin din valorile noastre culturale si cele religioase si vom incepe sa imitam in totalitate Occidentul, cred ca Romania risca sa -si piarda in totalitate aceste valori. Iar asta va fi un lucru foarte grav la adresa intregii societati.
Intentionati sa faceti vreo recomandare Ministerului Educatiei?
Da, dar am sa discut si cu liderii celorlalte confesiuni si ai celorlalte culte din Romania acest lucru. Subliniez insa ca noi, comunitatea musulmana din Romania, nu trebuie sa fim asemanati cu celelalte comunitati musulmane care traiesc in Occident, in sensul ca noi avem o istorie comuna cu poporul roman, avem martiri musulmani care s-au jertfit pentru apararea acestui stat, si nu trebuie sa fim facuti teroristi sau extremisti, asa cum se intampla in alte tari. Si vreau sa amintesc aici ca Dobrogea este un exemplu de viata care trebuie urmat de toti occidentalii. Repet: Romania nu trebuie sa preia modelul altor tari in privinta eliminarii valorilor religioase sau culturale. Romania are traditie, are religie si are o cultura bogata. Daca ii lipseste ceva este doar partea financiara, nu spirituala. Tocmai de aceea se atenteaza si aici.
Aurel Vainer, presedintele Federatiei Comunitatii Evreilor din Romania:
"E mai bine sa te afli intr-o casa cu insemnul lui Dumnezeu"
Cum apreciati demersul CNCD de a reglementa prezenta simbolurilor religioase in institutiile de invatamant?
Pot vorbi doar din punct de vedere strict personal. Cred ca problema trebuie pusa in contextul romanesc. Daca se ia modelul francez, situatia este cu totul alta decat la noi. Conditiile din Romania difera de ceea ce se intampla in alte locuri. Iar scoaterea la lumina a simbolurilor religioase, dupa 1989, a fost un mare castig al acelui moment. Indiferent de religie, toata lumea a inceput sa fie prezenta in lacasurile de cult, sa-si afirme apartenenta la o religie. Sa nu uitam, deci, ca promovarea religiei si in scoli, si in armata, si de ce nu, si prin forma simbolurilor religiei, a fost un mare castig. Din acest punct de vedere, cred eu, trebuie sa ne gandim la ceva la care sa nu renuntam usor. Apoi, in acest context general, cred ca pentru un elev crestin ortodox, unul protestant, unul catolic, unul evreu sau unul musulman nu poate fi ceva jenant sa aiba un semn al lui Dumnezeu in scoala. Si sa nu uitam ca marea majoritate a celor care invata este de religie crestina. Chiar daca exista o educatie de alt gen, poporul roman este un popor crestin in cea mai mare parte. Parerea mea este ca nu trebuie exagerat, si fata de situatii in care sunt elevi care provin din medii in care nu se da crezare credintei religioase, asta este o alta problema. Este totusi o libertate a celor multi, un drept castigat de crestinii din Romania. Personal, nu vad un impediment ca simbolurile religioase sa ramana. Pot sa spun ca acelasi lucru este si in aula Parlamentului. Acolo exista simbolul credintei crestine, o cruce impozanta, si ne perindam la tribuna Parlamentului si oameni de alte religii sau oameni fara religie. Nu stiu daca asta a creat vreo problema. Sigur ca, daca este vorba de o scoala a cultului musulmanilor, acolo pot fi puse insemnele musulmanilor sau daca este o scoala evreiasca, desi nu prea avem asa ceva, se pot pune insemnele noastre.
"Este o batalie care nu isi are rostul la noi"
Cred ca este o batalie care nu isi are rostul la noi, cand sunt si acum doritori de religie, de credinta. As vrea sa va mai spun un lucru, pe care il stiu de la tatal meu. E mai bine sa te afli intr-o casa cu insemnul lui Dumnezeu, decat intr-o casa fara insemnul lui Dumnezeu. Chiar daca acest semn difera de semnul credintei tale. Spiritul ecumenic ne indeamna spre a incuraja o prezenta a unui insemn al lui Dumnezeu oriunde se poate.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.