Alti ipochimeni nu sunt insa iertati de acest mandarin rural, mandru de nobletea lui si inclement cu ceea ce el considera a fi prostituatele istoriei. Vorba grea, judecata aspra, melancolia s-a transformat, brusc, intr-o stare de spirit iacobina. S-ar potrivi aici un verb folosit din ce in ce mai rar in limba romana actuala: a afurisi. Petre Pandrea este un maestru al afuriseniei. Stie ca nimeni altul sa-si afuriseasca dusmanii. De aceea il iubeste pe Arghezi (cand il iubeste!) si isi alege cu grijja cuvintele care pot ucide. In astfel de momente, eseul biografic al lui Petre Pandrea este sufocat de monstrii nemerniciei. Groza este "o prostituata a trotuarului politic", Petru Dumitriu a scris o carte (Drum fara pulbere) care este, pur si simplu, "o ticalosie", la celalalt capat al istoriei - Titulescu este un conservator "factice si formal", un copil prost crescut, viclean si feroce cand e cazul, in fine: un spirit flexibil, prea flexibil, anxios, lipit de loialitate, mereu la panda (am rezumat datele portretului). Inconfundabilul, irepresibilul Pandrea nu-i iubeste nici pe Bratieni. Nu ezita sa-i numeasca (din pricina represiunilor din 1907) "ucigasi" si cere, imperios, sa nu li se ridice statui in tara romaneasca. Il admira pe Parvan si-l considera maestrul, model al sau. Istoricul ar fi, ca si el, "un luceafar al melancoliei", "un prince-paysan". Fac parte, asadar, din aceeasi familie "strict mandarinala si rural-mosneneasca". Asta inseamna, intre altele, o viziune organicista asupra lucrurilor. Pe Iorga, Petre Pandrea il numeste "titanozaur", "fanariot genial" si-l iubeste cu intermitente. Este suparat pe marele istoric pentru ca, dupa ce-i gaseste o sursa documentara in bibliotecile din Germania, nu-i multumeste cum s-ar cuveni.
Venind vorba de studiile sale berlineze, Petre Pandrea descrie, cu talent, o masa "luculica", animata de vinuri romanesti, cu austerul Parvan si cu asistentul sau, tanarul istoric Nestor, mai putin auster. Scena epica memorabila. Moralistul Pandrea are ce scrie si ce barfi. Etica pe care o recomanda se sprijina, in continuare, pe valorile taranesti. In centrul ei se afla "omenia si cumintenia". In Memoriile mandarinului valah si, mai inainte in Pomul vietii daduse mai multe precepte. Ele impaca bucuriile trupului cu austeritatile spiritului oltenesc - eurpean ("eu nu sunt roman - scrie el - sunt oltean si european").
Petre Pandrea aspira sa devina, intr-o pauza dintre razboaiele sale, un stoic rural. Am impresia ca nu reuseste. Melancoliile spiritului trec repede si moralistul de pe Oltet incepe o noua batalie. Stoicismul rural este, in aceste circumstante, ratat. Ce se salveaza este literatura din jurul acestei idei si, prin ea, pesonajul formidabil care este Petre Pandrea.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Baboon, roboții antrenați să îți automatizeze rapid și eficient afacerea
Sursa: start-up.ro
-
Programul Sezamo de Paște: până când putem face cumpărături și ce reduceri a...
Sursa: retail.ro
-
5 trucuri pentru a evita problemele digestive de Paște. Așa te poți bucura de...
Sursa: garbo.ro
-
Sunt bolnavă de tine, deși nu ești al meu...
Sursa: kudika.ro
-
Raiffeisen Bank are o ofertă la creditele ipotecare
Sursa: futurebanking.ro
-
Hidroelectrica, mai aproape să demareze lucrările la proiectul...
Sursa: wall-street.ro