Social 12 Iunie 2008 16:13
Peste jumatate din romani s-au gandit macar o data ca ar fi buni pentru fotoliul de primar, potrivit unei anchete realizate de eJobs in perioada 28 mai – 8 iunie. Ancheta online face parte din initiativa brandului eJobs de a cerceta periodic opiniile si perceptiile utilizatorilor sai cu privire la anumite joburi.

„In contextul alegerilor locale, am considerat relevant sa organizam o ancheta despre jobul de primar, o meserie existenta de altfel si in Nomenclatorul de Profesii. Spre deosebire de celelalte meserii la care sunt specificate criteriile pe care trebuie sa le indeplineasca cineva pentru a fi indreptatit la practicarea acelei meserii, in cazul jobului de primar nu exista astfel de criterii. Tocmai de aceea ni s-a parut oportun sa aflam ce opinie au romanii despre aceasta profesie”, a declarat Laura Chilom, HR Consultant eJobs.

Romanii ar vrea ca primarii lor sa fie mai „prezenti”. Peste 36% dintre respondenti considera ca „boala” profesionala cea mai intalnita la un primar este „chiulangita cronica”. In plus, ei ar dori ca edilul comunitatii locale sa actioneze mai mult in beneficiul orasului si al oamenilor, si mai putin in interes propriu.

In mod surprinzator insa, 68,57% dintre respondenti considera ca principalul avantaj ce vine odata cu obtinerea fotoliului de primar este „satisfactia ca poate face ceva pentru comunitate”, si doar 14% considera ca avantajul l-ar putea constitui banii, relatiile sau notorietatea.
Mai mult, perceptia romanilor asupra jobului de primar, in general, nu este una negativa: 48,46% dintre romanii chestionati de eJobs vad in primar liderul comunitatii locale, in timp ce numai 9,18% il suspecteaza ca ar fi „coordonatorul” speculantilor din comunitatea pe care o conduce.

„Onestitatea candidatilor la functia de primar este un aspect sociologic care merita cercetat. Am auzit prea multi oameni spunand <<ce, daca tu ai fi in locul lui, nu ai fura?>>. Daca exista o asemenea preconceptie, ea are repercusiuni grave asupra relatiei dintre candidati si alegatori. Daca intr-adevar, fiecare persoana considera functia de primar o rampa de lansare a intereselor proprii, atunci nu ne putem astepta decat la apatie, resemnare si repulsie, indiferent de candidatii propusi”, considera Loredana Ivan, lector univ. dr. la Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala, Universitatea din Bucuresti.
Un alt aspect extrem de interesant relevat de ancheta eJobs a fost faptul ca cetatenii isi doresc sa aiba un primar „uman”. Pentru 27% dintre romani, primarul trebuie sa manifeste empatie fata de concetatenii sai, iar 20,23% considera ca edilul nu trebuie sa aiba neaparat studii, ci mai degraba sa fie „om de buna credinta, de bun simt”.

Desigur, romanii nu desconsidera nici abilitatile profesionale ale primarului. Aproximativ 60% din respondenti au declarat ca ocupantul fotoliului de primar trebuie sa fi absolvit studii de administratie publica, iar 40% dintre respondenti apreciaza ca una dintre calitatile importante ale unui primar este aceea de bun gospodar si de administrator al bugetului local.

„In momentul in care analizam atitudinea alegatorilor trebuie sa luam in considerare si tipul de comunitate in care primarul isi desfasoara activitatea. Cred ca exista mari diferente intre modul in care se raporteaza alegatorii la edilii lor in comunitatile mici si ce se intampla in orasele mari. In comunitatile mici oamenii au avantajul cunoasterii directe si, de cele mai multe ori, nemijlocite, a candidatului, a familiei acestuia, lucru care nu este posibil in orasele mari. Familiaritatea cu alegatorii este insa o sabie cu doua taisuri, fiindca in comunitatile restranse se pot exercita si cele mai multe presiuni asupra alegatorilor”, a adaugat sociologul Loredana Ivan.
Iata asadar profilul primarului la romani: licentiat in Administratie Publica, lider al comunitatii locale, un bun gospodar si o persoana empatica.


Despre autor:

Wall-Street

Citeste articolul integral in Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.