Secretarul de stat responsabil cu examenul de Bacalaureat vrea sa acrediteze ideea ca programa, aprobata in august 2007, inainte de inceperea anului scolar, a fost elaborata in paralel cu variantele de subiecte, ceea ce este eronat. Reprezentantul MECT omite cu buna stiinta faptul ca variantele de subiecte pentru probele orale au fost facute publice abia pe 25 aprilie, desi ele ar fi trebuit anuntate la inceputul anului. Zvetlana Preoteasa sustine insa, in mod paradoxal, ca "daca doamna profesor Florina Rogalski de la Scoala Centrala, care a cerut eliminarea a 26 de subiecte din programa de bacalaureat, ar fi avut nemultumiri fata de programa, putea sa si le exprime la inceputul anului scolar. Dansa este autor de manuale si cunoaste programa, mai mult, este obligata ca la 15 septembrie, cand incepe scoala, sa cunoasca programa\\\'\\\', a declarat Preoteasa. Or, cum subiectele au aparut abia acum o luna, nu se justifica in niciun fel aceasta declaratie.

Zvetlana Preoteasa a mai spus ca, potrivit metodologiei examenului de bacalaureat, MECT nu avea obligatia sa afiseze pe site subiectele de le probele orale, "asumandu-si afisarea publica a acestor subiecte\\\'\\\'. Ea a amintit ca Romania a avut rezultate catastrofale la testele internationale PISA pentru lectura si citire, incercand sa motiveze ratiunea intocmirii unor astfel de subiecte nonliterare. Preoteasa a mai spus ca spera ca, pana in 2012, sa existe un alt tip de bacalaureat \\\'\\\'de la cap la coada".

Secretarului de stat omite sa spuna ca suma de aproape 4 miliarde de lei vechi, cheltuite de minister pentru plata celor 1.209 experti care au elaborat subiectele, este, de fapt, unicul motiv pentru care MECT nu apeleaza la utilizarea variantelor de anul trecut - care sunt, poate, mult mai grele, dar contin literatura.

Parintii cer ajutorul lui Traian Basescu
Controversele pe tema subiectelor probei orale la limba romana au continuat si ieri, panica parintilor determinandu-i sa ceara ajutor de la presedintele Traian Basescu. Astfel, Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti din Invatamantul Preuniversitar (FNAP-IP) i-a adresat, ieri, sefului statului un "Apel privind solutionarea crizei grave din sistemul de invatamant - cel care hotaraste viitorul copiilor nostri". Iata continutul integral: "Constienti de impasul in care a ajuns politica educationala romaneasca, FNAP face un apel la autoritatea dv. pentru a interveni in vederea readucerii MECT la menirea sa primordiala: aceea de a oferi copiilor nostri bazele unei educatii scolare eficace, integrata in viziunea si proiectele europene. Din pacate, MECT este departe de a veni in intampinarea unui astfel de deziderat. Dimpotriva, in fata crizelor successive care zguduie invatamantul romanesc, MECT alege calea refuzului realitatii, ignorand constant datoriile ce-i incumba. FNAP a incercat, in mai multe momente, sa obtina o buna comunicare cu MECT, in virtutea faptului ca numai prin cooperarea dintre profesori, parinti si elevi se poate asigura o functionare adecvata a sistemului de invatamant romanesc. Din pacate, demersurile FNAP au fost primite cu ostilitate, expertizele FNAP au fost refuzate, FNAP insasi fiind acuzata de pozitie partizana, politizata, in pofida faptului ca Federatia Parintilor nu este aliniata politic, semnand, insa, impreuna cu alte forte ale societatii civile, Pactul National pentru Educatie, aflat sub patronajul Presedintelui Romaniei. Ministerul Educatiei, insa, aflat intr-o defensiva prelungita, provocata de propriile disfunctii, precum si de interese ce nu sunt si ale copiilor nostri, continua sa intoarca spatele tuturor celor care semnaleaza si argumenteaza criza din invatamantul romanesc", se arata in scrisoarea deschisa semnata de Mihaela Guna, presedintele FNAP-IP, adresata presedintelui tarii.

Citeste si:

Bac\\\'ul compromis oricum
Profesoara Florina Rogalski, autor a opt manuale de limba si literatura romana si a altor carti in domeniu, si profesor de specialitate la scoala Centrala, a criticat faptul ca 26 de subiecte de la proba orala de limba si literatura romana "nu au ce cauta in programa de bacalaureat", precizand ca nu a sesizat acest lucru in 2007 pentru ca atunci, la examen, au fost doar probe, din care una de literatura. Rogalski a criticat texte care vizau declaratii ale lui Jonathan Scheele, Raportul Tismaneanu sau Pactul pentru educatie, care \\\'\\\'nu au ce cauta in programa de bacalaureat". Rogalski a spus ca nu a sesizat acest lucru in 2007, intrucat atunci, la examen, erau doua probe, din care una de literatura. \\\'\\\'La examenul din 2008, aceasta a disparut, ramanand doar textele la prima vedere, unele dintre acestea fiind in afara competentelor\\\'\\\', a mai spus profesorul bucurestean. Reprezentantii MECT au argumentat necesitatatea mentinerii unor astfel de texte nonliterare pe motiv ca \\\'\\\'evaluarile europene vizeaza si competentele in comunicare".

Balbaiala reprezentantilor din minister a fost speculata politic de fostul ministru Ecaterina Andronescu (PSD), care l-a convocat, ieri, pe Adomnitei la Comisia de invatamant a Camerei Deputatilor, pentru a discuta problema subiectelor. Intalnirea dintre contestatarii subiectelor si oficialii Ministerului Educatiei - la care ministrul a lipsit - a esuatinsa in momentul luarii unei decizii concrete.

Dupa patru ore de discutii in contradictoriu, ironii, argumente stiintifice sau doar teoretice, trimiteri la evaluari europene ale sistemului de educatie sau suspiciuni privind implicarile politice ale unor dascali, Petre Popeanga, presedintele comisiei de invatamant a Cameriei Deputatilor se intreba \\\'\\\'Ce-i de facut?\\\'\\\'. "Cred ca singurul in masura sa rezolve aceasta situatie, poate prea mult exacerbata, este Ministerul Educatiei\\\'\\\', a spus presedintele comisiei.