Royal Opera House. Lighting visualizer. In traducere aproximativa, George Panait este vizualizator al spectacolelor in mediul VR. (Virtual Reality).

Lumina e meseria lui si a practicat-o de la spectacolul dat in cinstea Papei Ioan Paul al II-lea la Toronto, in 2003, pina la concertul Roger Waters din Polonia sau de la Bach Choir la Royal Opera House si pina la Jocurile Olimpice de la Atena.

Ce faci concret?

Opera Regala a trecut printr-un proces de modernizare intre 1996 si 1999. Era si cazul. Ultima ei "modernizare” avusese loc in 1892... Desi am fost angajat al Operei din 1991, am decis ca pe perioada de modernizare, cind cladirea a fost inchisa in totalitate, sa plec in Canada, unde mi se propusese sa lucrez pentru Departamentul de lumini al televiziunii canadiene C.B.C. La televiziune, una dintre principalele mele atributii a fost de a introduce si dezvolta tehnica de previzualizare in televiziune. Dupa alte cursuri si destula munca am reusit sa realizez primul studio VR in televiziune, fapt pentru care mi-a fost decernat Honorable Mention la gala M.I.C.A.M. Awards pentru tehnologii inovative in televiziune si film in 2000. Intors in Anglia, m-am gindit la adaptarea previzionarii la Opera. Era greu, mai ales in Anglia conservatoare. Mereu faceam la fel: controlam prin computer cele 120 de lumini de pe scena mare. Controlam pozitia unde este focalizat acest reflector, diferite culori, efecte speciale etc... Dar cu atitea reflectoare de programat intr-un timp scurt, cit dureaza un spectacol in repetitii, nu prea era timp pentru creativitate. Asa ca am venit cu ideea de a crea primul teatru/opera virtuala din lume, care este o clonare in mediul virtual al operei. Si aici totul este replicat in 3 dimensiuni, iar reflectoarele automate sint reproduse fidel, atit fizic, cit si ca tip de operare. Creez lumina in mediul VR, salvez pe disk ceea ce am programat si in prima zi de repetitie la scena cu lumini, se incarca calculatorul de operare a luminilor cu informatia deja salvata pe disk si in 95% din cazuri ceea ce am programat in studio este perfect asemanator cu ceea ce este pe scena.

Cum este ca angajat al luminii?

Este fantastic. Luminile au o importanta majora in realizarea unui spectacol, unde cooperarea intre echipele artistice si tehnic este extrem de importanta. Poti avea un spectacol extraordinar in care partea artistica este extraordinara, dar cu lumini neadecvate poti ruina totul. Luminile creeaza efecte vizuale, numai imagineaza-ti cum arata un spectacol fara lumini...

Lumina e cultura?

Lumina este o cultura, bine-nteles. Precum artistii grafici, un regizor de lumini foloseste lumina in a picta o imagine pe scena. Si talentul in a folosi culoarea si umbra, in a accentua drama sau comedia unei scene, este o arta. De ce oare crezi ca am fost intrebat daca pot lumina o scena, dintr-o anumita piesa, in stilul marilor pictori?


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.