Ceea ce inventase personajul principal din filmul „Back to the Future“, si anume calatoriile in timp, s-a reluat, intr-o cu totul alta forma, la Galeria Noua. „Back to the Future/ Cu spatele la viitor“, expozitia curatoriata de Vlad Nanca si vernisata ieri, deturneaza privirea aruncata spre viitor, in favoarea unei retrospective. Toate lucrarile artistilor care au participat la acest proiect investigheaza episoade din istoria mai mult sau mai putin recenta, tocmai pentru a putea trata viitorul cu mai multa precautie.

Lucrarile pe care tinerii artisti le-au adus la Galeria Noua timp de trei zile, cit dureaza expozitia, sint, majoritatea, expuse in premiera. Anca Benera, Daniel Gontz, Mircea Nicolae, Cezar Lazarescu, Dragos Platon, Vlad Nanca, Tudor Prisacariu si duoul Sonokolor si-au ales cite o felie din trecutul Romaniei, pe care o trec apoi prin filtrele personale. Anca Benera porneste, de exemplu, de la ceea ce inseamna reciclarea unor valori o data cu schimbarea regimurilor politice, inteleasa inclusiv la nivel concret, prin remodelarea statuilor. Sculptura „The Red Rider“ pleaca de la una dintre statuile lui Lenin, despre care se spune ca a fost realizata din „silueta“ topita a regelui Carol, punind in discutie „aceasta ambiguitate care invaluie statuia lui Lenin. Pe de o parte, acest transfer simbolic, de a fi realizata din bronzul topit al statuii ecvestre a lui Carol I, si, pe de alta parte, ipoteza, care circula astazi, a posibilei refaceri a statuii regelui Carol din metalul topit al statuii lui Lenin“, spune Anca Benera. Daniel Gontz, in schimb, si-a focalizat proiectul asupra felului in care comunismul a schimbat citeva dintre regulile jocului arhitectural. Animatia pe care a realizat-o reface, ca un puzzle, o parte din ceea ce a adus dupa sine triumful blocurilor comuniste.