Faptul ca un roman bestseller este un produs al promovarii e de netagaduit. Dar nu literatura a descoperit marketingul pentru a se vinde mai bine, ci marketingul a descoperit literatura. Astazi, marketingul este cel care priveste spre scriitura ca la o megamasinarie de fabricat diferite produse spirituale cu potential de vanzare separat de carte si de autorul ei. Scriitorii agreati de marketeri sunt, de fapt, autori de branduri 'la cheie'.

Cand si-a lansat cartea in Romania, celebrul brandolog Wally Ollins a facut o declaratie de-a dreptul cinica, foarte controversata, afirmand: 'Brandurile sunt un cadou pe care comertul l-a facut culturii'. Si a exemplificat citand un paragraf din cartea 'Darul lui Humboldt' (Saul Bellow), in care personajul principal purta geanta Vuitton si platea cu carti de credit Visa Gold. El voia sa spuna ca brandul este capabil sa imbogateasca expresia artistica intrucat reprezinta lucruri, imagini, valori, emotii si filosofii de viata intr-o forma ultraconcentrata, chiar si intr-un singur cuvant. Dar, in zilele noastre, legatura dintre brand si literatura este mult mai sofisticata si din ce in ce mai stransa.

De unde atata apetit pentru cultura?

Se simte un suflu nou pe piata literaturii. Mai intai, cartile apar in cantitati mult mai mari, oferta e din ce in ce mai diversificata. Apoi, de multe ori, obiectele descrise in carti apar in forma fizica in librarii. Piratii din Caraibe se vand cu binoclul sau cu busola lui Jack Sparrow, Harry Potter-ul lansat acum doua saptamani se afla pe rafturile librariilor cu o gramada de gadgeturi potteriste in jur, care costa aproape cat cartea. Cu cat un roman fabrica mai multe branduri, cu atat ajunge mai repede bestseller. Scriitorii insisi au ajuns mari producatori de branduri. Librariile devin locuri de entertainment tot mai aglomerate, in care cartile se consuma la masa, cu diferite garnituri. Operele literare incep sa ia locul electrocasnicelor la promotiile cu premii pentru te miri ce produse. Si nu e vorba numai de campaniile cu carti ale ziarelor. In prezent, coniacul Zaraza se vinde cu cate o carte. De asemenea, magazinul online Goldistree ofera cumparatorilor de aparate digitale cate un bestseller international la alegere. Cultura pare ca, in sfarsit, a inceput sa produca. Dar de unde acest apetit destul de brusc pentru cultura? Cum a ajuns literatura un premiu atat de atractiv pentru consumatori?

Citeste si:

Tricoul Kafka

Marketingul de azi este foarte interesat de produsul spiritual, pe care il extrage din opere si il vinde separat, generand cascade de vanzari, de la opera literara la orice altceva. Bestseller-urile din ultimii ani au ajuns sa vanda orice: jucarii, tricouri, filme, turism, scoli, magie etc.In prezent, se poate observa o invazie de 'produse spirituale'. Chiar asa sunt denumite pe site-urile de vanzari online. Internetul este plin de astfel de shop-uri, de exemplu www.zazzle.com sau www.spaceandmotion.com, de unde poti obtine atat informatie literara, cat si tot felul de 'produse literare'.

In etapa consumului emotional, cand brandul s-a transformat intr-un fel de psiholog de serviciu, care ii ajuta pe oameni sa se exprime, sa-si arate apartenenta, individualitatea, dar chiar si filosofia de viata, integrarea in branding a conceptiilor de viata in forma sintetizata, evocatoare este absolut necesara. Literatura, filosofia si chiar stiintele au devenit astfel noul El Dorado al marketerilor cautatori de branduri.