Autorii care au facut din 11 septembrie un subiect de fictiune au stirnit o multime de polemici. Este sau nu legitim sa te folosesti de el ca intriga? In ce masura il poti romanta si in ce masura ar trebui sa astepti trecerea timpului pentru ca publicul sa se detaseze de incarcatura dramatica a acestui episod din istoria recenta? Sint doar citeva dintre intrebarile pe care aparitia acestui gen de proza le-a ridicat. Cu toate acestea, titlurile legate de 9/11 au vindut si continua sa se vinda foarte bine.

Romanul „Extrem de tare si extrem de aproape“, al lui Jonathan Safran Foer, tradus si in limba romana, a devenit in timp extrem de scurt best-seller pentru ca, inainte de toate, a avut tagul „roman despre 11 septembrie“. Personajul principal, Oskar Schell, este un baietel de 9 ani al carui tata a murit in timpul atentatelor. Lumea de dupa prabusirea World Trade Center este privita prin ochii copilului, lucru care i-a determinat pe unii critici sa-l acuze pe Foer de folosirea unui truc emotional pentru a-si vinde si mai bine cartea. Mai mult decit atit, impactul este sustinut de imaginile cu un corp in cadere, surprinse in timpul incidentelor, pe care Foer le insereaza in carte.