Social 31 Iulie 2007 22:47
Capitala Culturala Europeana inregistreaza ora continentului si prin spectacolele originale oferite, tentative ale unei gindiri teatrale neconventionale, asa cum e opera montata de Ion Caramitru.
Tulburarea creata in lumea moderna de toate modificarile geopolitice, economice, sociale a influentat si relatia artei cu publicul sau specific: ea s-a rotit in toate sensurile, granitele intre „artele inalte“ si cele populare s-au deplasat si este normal ca sensibilitatea creatorilor de arta sa favorizeze, ba chiar sa stimuleze asemenea mutatii. Afisul spectacolului „Tragedia lui Carmen“, montat de Ion Caramitru la Sibiu, etaleaza mai multe nume de autori (ai scenariului si ai muzicii) decit sintem obisnuiti: Marius Constant, Jean-Claude Carriere si Petre Brook, iar apoi Georges Bizet, Meilhac et Halevy, Prosper Merimee. Aglomeratia de nume atit de prestigioase ne sugereaza ca s-a folosit o varianta la care au lucrat multi creatori pentru a familiariza un public ingenuu cu un gen rezervat indeobste cunoscatorilor (sau pretinsilor initiati), nu pentru publicul venit fara partitura la teatru ca sa urmareasca exactitatea interpretarii, ci pentru cel bucuros sa recunoasca in succesiunea subiectului ceva familiar, dar nefixat intr-o structura precisa.

I se poate reprosa scenariului simplificarea, dar nu tot ce e simplu e si vulgar sau detestabil, tot asa cum nu tot ce e complicat tine de sfera sublimului. Se pot gasi imperfectiuni teatrale sau muzicale in „Tragedia lui Carmen“, dar nu asta e problema, succesul tine de felul in care i-a legat pe privitorii prezenti de arta spectacolului, de bucuria circulind dinspre interpreti spre cei din amfiteatru.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.