Guvernul a aprobat in sedinta de ieri, normele metodologice privind acordarea gratuitatii dreptului la transport interurban pentru persoanele cu handicap, norme prin care sunt reglementate modalitatea de acordare a gratuitatii la transportul interurban pentru persoanele cu handicap, modelul biletului de calatorie gratuita si tariful, modul de utilizare si modalitatea de decontare a biletelor de catre directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului (judetene, locale si cele ale municipiului Bucuresti).
Persoanele care beneficiaza de gratuitate sunt, potrivit hotararii, cele cu handicap grav, cele cu handicap accentuat, asistentii personali si insotitorii acestora, in prezenta titularului , insotitorii copiilor cu handicap accentuat si persoanele cu afectiuni renale care necesita hemodializa in alte localitati decat cele de domiciliu, precum si asistentii personali sau insotitorii acestora.

Asistentii personali si insotitorii persoanelor cu handicap vor utiliza, pentru calatoria gratuita pe cale ferata, la alegere, cu tren de persoane sau accelerat clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, biletele de calatorie emise de catre organele abilitate, pe care este scrisa mentiunea "asistent personal", respectiv "insotitor".

Biletele de calatorie gratuita pentru transportul interurban vor fi tiparite de catre operatorii de transport, costul tiparirii fiind suportat din bugetul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene sau locale si cele ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin transfer de la bugetul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap(ANPH).Acestea vor avea culoarea galbena, filigran "CFR Calatori" in masa hartiei, fiind nominale, netransmisibile si anuale.

Biletele de calatorie gratuita pe calea ferata sunt valabile numai pentru tren de persoane, clasa a II-a si tren accelerat, clasa a II-a, iar aceste bilete vor putea fi utilizate la clasa I, clasa business sau la trenurile de rang superior (rapid, intercity, la vagon de dormit, vagon cuseta sau pe o alta ruta decat cea inscrisa pe bilet) numai cu plata integrala a diferentelor tarifare corespunzatoare, inclusiv a tichetelor de rezervare. Biletul de calatorie gratuita da dreptul la intreruperea calatoriei de pana la cinci zile.

Citeste si:

Conform hotararii, in cazul in care posesorul biletului de calatorie gratuita renunta la calatorie, acesta va solicita unitatii de transport viza de neutilizare si restituirea cuponului statistic, pe care il va putea folosi pentru o alta calatorie, "dar numai pentru ruta inscrisa initial".

La controlul biletelor de calatorie, utilizatorul va prezenta atat biletul de calatorie gratuita, cat si actul de identitate.Cei care nu pot justifica utilizarea biletelor speciale de calatorie gratuita vor fi considerati ca fiind fara legitimatie de calatorie, fiind tratati in conformitate.

Operatorii de transport interurban vor incheia conventii privind transportul de calatori cu fiecare directie generala de asistenta sociala si protectia copilului judeteana sau locala a sectoarelor municipiului Bucuresti.

"Persoanele cu handicap grav si accentuat care beneficiaza de facilitati pentru transportul interurban pe calea ferata, auto sau fluvial, atat in baza Legii 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cat si potrivit altor prevederi legale, nu pot cumula aceste facilitati", se mai arata in textul hotararii.