Al doilea motiv pentru care scumpirea afecteaza tigarile ieftine este acciza minima si modalitatea sa de calcul. In urma cresterii accizei minime de la 67 la 91%, ecartul de pret dintre tigarile ieftine si cele scumpe s-a micsorat.

Ca urmare, pusi in fata unui raport pret-calitate distorsionat de acciza minima (care a scumpit tigarile ieftine intr-un ritm mai accelerat), multi consumatori s-au indreptat catre tigarile mai scumpe. Astfel, de la 1 iulie, cea mai vanduta categorie de tigari de pe piata nu va mai fi cea medie (LM, Viceroy), ci cea premium (Kent, Marlboro). Astfel, procentul de 91% va fi aplicat accizei mai mari platite pentru tigarile cele mai scumpe.

Pe o piata in care publicitatea este interzisa, iar diferentele radicale de calitate dintre produse sunt greu de sesizat, producatorii opteaza, paradoxal la prima vedere, pentru practici concurentiale prin taxe. Lobby-ul pe langa Ministerul Finantelor este principala arma competitiva a jucatorilor din industrie.

Astfel, avantajat de faptul ca tigarile premium reprezinta punctul sau forte, directorul Corporate Affairs al British American Tobacco (BAT), Adrian Popa, solicita, intr-un comentariu publicat de Amos News, majorarea accizei minime la 95%. O acciza minima de 95% ar reduce ecartul de pret dintre cele mai ieftine tigari si cele mai scumpe de la 2 lei (in prezent) la 1,3 lei. Oricum, acciza minima de 91%, dublata de majorarea de accize, va reduce ecartul, de la 1 iulie, la 1,5 lei.