In noaptea de luni spre marti, alte autocare romanesti au fost oprite la granita franco-spaniola. Politistii au coborat din masini mai multi calatori care au fost trimisi, fara nici o explicatie, inapoi in Romania. Aceasta masura vine dupa ce, luni, autocare - apartinand unor firme ca Altlassib, Eurotimes, Eurolines si Saiz Tour - au fost oprite in punctul "La Jonquera", iar autoritatile spaniole nu au lasat zeci de persoane sa-si continue drumul. Reprezentantii firmelor romanesti s-au aratat uimiti de masura luata de spanioli si sustin ca grupul romanilor coborati in frontiera nu aveau probleme cu actele. Autocarele - cu pasagerii injumatatiti dupa debarcarea "ilegalistilor" - au avut acceptul autoritatilor de a intra pe teritoriul spaniol.

Una dintre masinile oprite luni seara la granita franco-spaniola apartine unei firme bucurestene si a parasit Romania la sfarsitul saptamanii trecute prin punctul Nadlac. Culmea, conform unui comunicat al Politiei de Frontiera, la acea data, in acelasi punct de frontiera erau organizate controale severe ale politistilor in colaborare cu reprezentanti ai Autoritatii Rutiere Romane si cu... politisti de frontiera spanioli. Marea majoritate a romanilor opriti in week-end la granita franco-spaniola au reusit sa ajunga la Barcelona. Asa cum povestesc transportatorii, multi dintre ei s-au reintors chiar cu autocarele din care fusesera coborati de "Guardia Civil". Altii au gasit alte metode. Vineri, doua autocare din Bucuresti au fost blocate in granita, iar aproximativ 20 de persoane au fost debarcate.

Pentru ceilalti s-a permis reluarea calatoriei. Singura conditie a fost ca soferii sa intoarca si sa-i lase pe "ilegalisti" in prima localitate franceza, la Perpignan. Cele doua masini s-au intors in Franta si i-au lasat pe cei 20 de romani in gara de la Perpignan, apoi au continuat drumul spre Barcelona. Dupa ce a parcurs ceva kilometri pe teritoriul spaniol, unul dintre soferi a fost sunat pe celular: "Alo? Nea' soferu'? Suntem noi, aia de ne-ai lasat la francezi. Acum suntem la spanioli, intr-o gara. Poti sa ne iei de aici?". Pe calea ferata, grupul romanilor a trecut fara probleme granita franco-spaniola. Autocarele, care au fost prinse de politisti si escortate inspre Romania, incercasera sa scape de control in momentul in care doua masini au inceput sa fie verificate de spanioli. Un transportator povesteste: "Cand au vazut ca-i coboara pe ai nostri, aia din Bistrita au intors si au luat-o spre un alt punct de frontiera. Numai ca, pe varianta, au fost opriti de politistii francezi.

Citeste si:

Patru masini au fost escortate spre Germania, iar doua spre Italia. Din alea ajunse la nemti, doua masini s-au reintors la spanioli si au reusit sa treaca!" Masinile implicate, vineri, in incidentul de la granita franco-spaniola sunt toate din Bistrita-Nasaud. Acestea sunt: "Rosu Tur" (BN.05.FTR), "Happy Day" (BN.07.DAY), Badoc (BN.03.DUC si BN.07.BXX), "Moisan Trans" (BN.2318) si "Ion & Iacob" (BN.03.CRZ). Cu exceptia ultimei societati, toate celelalte sunt recunoscute drept "firme cu probleme", pentru care au existat solicitari de ridicare a licentelor deoarece au fost implicate in cazuri de camatarie la frontiera sau au fost depistate cu nereguli in acte. De fapt, nucleul din Bistrita - zona recunoscuta pentru piata piratilor din transporturi - tocmai ce trecuse de pe "sistemul interbus" pe sistemul "de linie". Asa cum sustin transportatorii, noua metoda este la limita legii.

Astfel, o firma-pirat - care nu are autorizatie pentru o cursa internationala de linie - face o propunere de inchiriere a liniei unei firme mari de transport. In cazul in care se ajunge la o intelegere, se semneaza un contract de subinchiriere a cursei. Prin acest contract, autocarele piratilor sunt licentiate pe numele firmei detinatoare de licenta si pot circula sub numele "firmei-mama". In acest caz, profitul societatii mari este o cota parte din vanzarea biletelor - intre 5 si 25 la suta. Profitul piratilor este suma adunata din restul banilor de pe bilete si din "facilitatile" oferite la frontiera. Sub umbrela "firmelor-mama", piratii pot desfasura activitati de camatarie la frontiera sau trucuri cu vouchere sau rezervari false. Acest procedeu convine "turistilor" romani, care pot mai usor sa ajunga pe "piata muncii la neagru" din Vest.

O posibila explicatie a deciziei autoritatilor spaniole de a inaspri controlul la frontiere ar fi nu numarul mare de imigranti, ci accidentul in care a fost implicat un sofer de TIR roman care, in urma cu o saptamana, a spulberat doua echipaje ale "Guardia Civil" in apropiere de Madrid. Atunci, romanul - angajat la o firma spaniola - a omorat sase politisti. Autoritatile romane nu au facut in acest caz nici un demers de genul celui sustinut de oficialii americani in cazul mortii lui Teo Peter. Aceasta varianta, insa, nu se sustine deoarece, asa cum spun transportatorii opriti la frontiera franco-spaniola, pe langa masinile romanesti au fost trase pe dreapta alte zeci de autocare bulgaresti si ucrainene.