Teoretic, acest card universal ar trebui sa ne faca viata mai usoara, numai ca lucrurile nu stau chiar asa. Hilara a fost situatia in care a fost pus chiar primarul Adriean Videanu, care atunci cand s-a organizat simularea utilizarii sistemului unic de taxare si a cardului Activ, aparatul cu pricina nu a functionat.

La distanta de cateva luni de la implementarea acestui sistem si in vreme ce nu toate aparatele speciale instalate in autobuze, troleibuze, tramvaie si la intrarea in statiile de metrou functioneaza, directorul general al RATB, Gheorghe Aron, continua sa spuna ca acestea sunt exceptiile care confirma regula.

Cel putin doua lucruri sunt certe, in ciuda incapatanarii cu care directorul Aron a tinut sa ne contrazica. Controlorii nu vor disparea, ei isi desfasoara activitatea si verifica daca s-au respectat conditiile de folosire a cardurilor cu ajutorul unor dispozitive speciale, iar pe cei prinsi cu nereguli ii taxeaza cu amenda care este in prezent de 40 RON. seful RATB spune ca prin intermediul acestor carduri si a sistemului integrat existent, RATB va putea sa suplimenteze sau sa scoata de pe traseu anumite mijloace de transport, in functie de necesitati.

Proiectul de introducere a sistemului unic de taxare a costat 12 milioane de euro si pana acum s-a demonstrat ca este o pierdere exagerat de mare de timp, nervi si de hartie. Da, hartie, desi se vorbeste de avantajele cardului fata de vechile bilete si abonamente din acest punct de vedere. Dupa cum spuneam, validatoarele nu functioneaza decat in proportie de 2% si desi ai abonament valabil esti obligat sa il validezi "la fiecare urcare in vehicul", asa cum anunta mijloacele de informare amplasate in interiorul acestora.

Realitatea il contrazice pe directorul RATB

Un bucurestean suparat dupa ce a incasat o astfel de amenda imi spunea ca daca vine controlorul si nu am cardul validat (desi este valabil) sunt pasibil de amenda. "La ghiseu, cand mi l-am facut, a durat vreo 10 minute, fata de unul cat dura inainte. in plus, am primit si un bon fiscal, deci hartie consumata absolut inutil (si este hartie de calitate)".

Citeste si:

Pe de alta parte, o situatie incalcita se inregistreaza si cu studentii si elevii. "Sunt studenta si abonamentele mi se deconteaza la facultate - am aflat ca pentru asta trebuie sa ma duc inapoi la ghiseul unde mi l-am facut si sa stau iar la coada ca functionara sa imi puna o stampila pe bonul fiscal (nu se poate face asta inainte ca datele mele sa ajunga in baza de date, si asta se intampla la vreo 5 zile dupa ce mi-am facut cardul)".

Un alt caz pe care i l-am sesizat directorul RATB este cel legat de isteria unor anumite doamne de la ghisee, care au fost deranjate pentru aceasta incarcare la o ora care nu le convenea. Numai ca directorul Aron spune ca doamne precum cea de la ghiseul de la Cimitirul Bellu sunt exceptii. Tot la capitolul exceptie zice directorul Aron ca se inregistreaza si faptul ca la statia de abonamente din Piata Universitatii nu se elibereaza carduri cu reducere pentru elevi si studenti, desi acest aspect nu este mentionat pe niciun afis. in acelasi context, mai apare un aspect cu care cetatenii nu sunt de acord.

Prin conditiile pe care RATB le pune la vanzarea unui card de calatorie, practic obliga cumparatorul la divulgarea de date cu caracter privat, ceea ce este ilegal. in opinia unor beneficiari, nu exista nicio justificare pentru folosirea datelor personale, pentru orice fel de statistici ar dori RATB sa faca. Orice card poate avea un cod de identificare ce ar putea fi suficient pentru monitorizarea transportului in comun si de aceea acesta nu trebuie asociat cu cineva anume, pentru a putea fi folosit pentru statisticile RATB.

Oferta RATB

Cu 60 de lei putem achizitiona un card care va cuprinde abonamentul de la metrou, al carui pret este de 20 lei noi, si altul de 40 lei noi, valabil pentru toate liniile RATB. La acestea se adauga un cont sau "portofelul electronic" pentru cei care nu vor sa-si faca abonament la metrou.