Din primele evaluari ale specialistilor reiese ca lucrarile pentru amenajarea Canalului Bastroe vor perturba grav echilibrul ecologic si hidrologic al Deltei Dunarii si vor afecta intreaga Rezervatie a Biosferei. Pentru cativa kilometri de canal, Ucraina a dragat deja 4,4 milioane de metri cubi de aluviuni, in conditiile in care, din toti cei 2.800 km de canale din Delta, nu s-a scos, in 15 ani, o cantitate comparabila. Sedimentele de pe Bratul Chilia sunt pompate peste vegetatia din zona de catre firma germana Mobius, specializata in lucrari la Marea Baltica, unde nu are grija unor ecosisteme fragile. In acest fel, se strica habitatul de reproducere al pasarilor din Delta. Ratiunile pentru construirea Canalului Bastroe au fost in mare parte economice, pentru crearea Cordonului VII paneuropean, care sa faca legatura cu vestul Europei, dar si pentru aducerea materiilor prime, in primul rand petrol, din zona Marii Caspice.

Construirea ameninta habitatele naturale si comunitatile de pescari. In acest moment, migratia de sturioni se face pe doua cai, pe Bratul Chilia si pe Bratul Sfantul Gheorghe. Dupa darea in functiune a Canalului Bastroe, sturionii vor intra in Delta numai pe Bratul Sfantul Gheorghe, ceea ce va avea un impact economic asupra pescarilor de pe Chilia. Si biodiversitatea va fi afectata. in prezent, in Delta exista 44 de colonii de pasari (29 pe teritoriul Romaniei si 15 in Ucraina) care au ca areal de hranire zona Bastroe.

Romania a pregatit scenarii pentru a contracara eventualele efecte negative pe care constructia canalului le va avea asupra mediului din Delta Dunarii. Institutul pentru Cercetare si Dezvoltare "Delta Dunarii" a propus, ieri, in cadrul Simpozionului national "Avem o Delta - Cum procedam?", un program de investitii de aproape doua milioane de euro anual, pana in 2015. De cand a fost reluata constructia acestui canal, Ucraina a ignorat si a incalcat 4 conventii privind navigatia si 11 conventii privind mediul, deci este greu de crezut ca acest proiect nu va fi dus la bun sfarsit. De altfel, directorul general al Directiei afaceri juridice din Ministerul Afacerilor Externe, Cosmin Dinescu, a declarat ca, dupa parerea sa, Canalul Bastroe va fi, totusi, construit, in ciuda opozitiei internationale.

Citeste si:

Printre masurile propuse de specialisti se numara extinderea habitatelor acvatice prin restaurarea zonelor umede si crearea de noi habitate avand in vedere ca pasarile alungate din zona Bastroe se vor refugia in zona romaneasca a Deltei. intr-o prima etapa, pana in 2008 vor fi decolmatate 195 de kilometri de canale, iar pana in 2015 vor fi reactivate 12 stavilare si vor fi construite alte opt. Finantarea intregului proiect ar putea fi facuta din taxele de redeventa platite de concesionari si din recoltarea pestelui si a stufului. Mai mult, specialistii propun si introducerea taxei turistice, la fel ca pe litoral. Din punct de vedere legislativ, s-a cerut Ministerului Mediului transferarea terenurilor din Delta din domeniul de interes judetean in domeniul de interes national.